Een creditfactuur maken in SnelStart Web

Vanaf het pakket inStap kun je in SnelStart Web een credit verkoopfactuur maken of een credit inkoopfactuur boeken. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Heb je een verkoopfactuur verstuurd naar je klant, maar moet deze factuur, of een deel daarvan, worden gecrediteerd? Dan kun je een creditfactuur maken. Dit geldt ook voor je inkoopfactuur. Heb je een credit inkoopfactuur ontvangen? Dan kun je deze boeken. 

Vanaf het pakket inStap kun je in SnelStart 12 ook een creditfactuur maken. Klik hier om naar dat stappenplan te gaan. 

1. Een creditfactuur maken (verkopen)

Als de originele factuur gemaakt is in SnelStart Web dan kun je de factuur via één druk op de knop kopiëren naar een creditfactuur. 

  1. Ga links in het overzicht naar Facturen. 
  2. Selecteer de betreffende factuur en klik op Crediteren. De gegevens van de factuur worden gekopieerd naar een nieuwe factuur.
  3. Je komt in Stap 3 van het maken van een factuur. In Stap 1 en 2 zijn de gegevens van de originele factuur overgenomen. Dit kun je nog controleren. In stap 3 zie je gefactureerde artikelen staan. Deze staan nu met aantal en het bedrag in de min (als negatief).  Als je de volledige factuur wilt crediteren kun je verder naar stap 4. Wil je een deel van de factuur crediteren? Dan kun je het aantal en bedrag in deze stap aanpassen. Als dit goed staat kun je verder naar stap 4.  
  4. In stap 4 kun je de creditfactuur direct mailen of alleen Opslaan. 
  5. Nadat de factuur is gemaild of opgeslagen staan de originele factuur en de creditfactuur in je factuuroverzicht. Lees hieronder hoe je dit kunt wegboeken. 

Een credit verkoopfactuur maken doe je hetzelfde als een normale factuur. Je boekt nu alleen het aantal en het bedrag in de min (-). Hierdoor wordt de eerder geboekte omzet en af te dragen btw weggestreept. 

De originele factuur en de creditfactuur afboeken

In SnelStart Web kun je de facturen alleen afboeken via een memoriaalboeking. 

  1. Ga links in het overzicht naar Financieel → Beginbalans en memoriaal.
  2. Selecteer het dagboek Tussenrekening memoriaal en klik op Nieuw.
  3. Vul in stap 1 de datum en de omschrijving in, bijvoorbeeld tegenboeking, en klik op Verder.
  4. In stap 2 kun je de facturen tegen elkaar afboeken. Ga in het veld onder Gekoppeld met staan en zoek de originele factuur erbij. Klik daarna op het Plusje + om de creditfactuur erbij te halen. Ga weer in het veld onder de kolom Gekoppeld met staan en selecteer de creditfactuur. Als je de volledige factuur had gecrediteerd zie je dat het verschil nu €0. Je kunt de boeking Opslaan. De facturen zijn nu afgeboekt.
  5. Had je niet de volledige factuur gecrediteerd dan zie je dat er een verschil is ontstaan. Pas in de regel van de originele factuur het bedrag in het Credit veld aan naar het bedrag wat gecrediteerd is. Hierdoor wordt dit bedrag van de factuur afgehaald en staat de factuur met het restante bedrag nog open. 
  6. De betaling van de openstaande factuur ontvang je dan nog op je bank of in je dagboek kas. Aan deze betaling kun je de factuur met het restante bedrag koppelen. In dit artikel lees je hoe je een factuur aan een betaling kunt koppelen.

2. Een inkoopfactuur crediteren

Heb je een credit inkoopfactuur ontvangen dan kun je deze boeken in SnelStart Web. 

  1. Ga links in het overzicht naar Inkopen.
  2. Sleep of selecteer het bestand om toe te voegen of klik op Handmatige inkoop toevoegen. 
  3. De factuur boek je hetzelfde in als hoe je een normale inkoopfactuur zou boeken, maar het bedrag moet nu in de min (-) worden geboekt. Dit bedrag hoef je alleen in stap 1 bij het boeken van een inkoopfactuur in de - (min) te zetten. In stap 2 (vanaf het pakket inKaart) kun je de inkoop op de kostenrekening boeken maar daar hoef je het bedrag niet nogmaals in de min te zetten. Wordt er maar een deel van de factuur gecrediteerd dan hoef je alleen voor dat bedrag een creditfactuur te boeken. 
  4. Als alles goed staat dan kun je de factuur Opslaan. In je inkoopoverzicht zie je de originele factuur en de credit staan. Deze kun je in het dagboek Memoriaal tegen elkaar wegboeken, zodat de facturen niet meer open staan. Lees in hoofdstuk 3 hoe je dit kunt doen.

Een credit inkoopfactuur boek je hetzelfde in als hoe je een normale inkoopfactuur zou boeken, alleen het bedrag boek je nu in de min (-). Hierdoor wordt de eerder geboekte kosten en de terug te vorderen btw weggestreept.

De originele factuur en de creditfactuur afboeken

In SnelStart Web kun je de facturen alleen afboeken via een memoriaalboeking. 

  1. Ga links in het overzicht naar Financieel → Beginbalans en memoriaal.
  2. Selecteer het dagboek Tussenrekening memoriaal en klik op Nieuw.
  3. Vul in stap 1 de datum en de omschrijving in, bijvoorbeeld tegenboeking, en klik op Verder.
  4. In stap 2 kun je de facturen tegen elkaar afboeken. Ga in het veld onder Gekoppeld met staan en zoek de originele factuur erbij. Klik daarna op het Plusje + om de creditfactuur erbij te halen. Ga weer in het veld onder de kolom Gekoppeld met staan en selecteer de creditfactuur. Als je de volledige factuur had gecrediteerd zie je dat het verschil nu €0. Je kunt de boeking Opslaan. De facturen zijn nu afgeboekt.
  5. Had je niet de volledige factuur gecrediteerd dan zie je dat er een verschil is ontstaan. Pas in de regel van de originele factuur het bedrag in het Debet veld aan naar het bedrag wat gecrediteerd is. Hierdoor wordt dit bedrag van de factuur afgehaald en staat de factuur met het restante bedrag nog open. Je zult dan geen verschil meer hebben en je kunt de boeking Opslaan. 
  6. De betaling van de openstaande factuur kun je dan doen en zodra deze binnenkomt op je bank of in je kas kun je de factuur met het restante bedrag daaraan koppelen. In dit artikel lees je hoe je een factuur aan een betaling kunt koppelen.

 


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee