Een herstelpunt van een administratie maken in SnelStart Web

Als je werkt in een online administratie dan kun je een herstelpunt van je administratie maken. Hoe je dit doet, vind je in dit artikel.

 

1. Algemene informatie

Werk je in een online administratie dan kun je je administratie tot maximaal 30 dagen in het verleden terugzetten. Dit wordt een herstelpunt genoemd. Dit kan bijvoorbeeld van toepassing zijn wanneer je een aantal verkeerde boekingen hebt gemaakt en terug wilt gaan naar het moment voordat die boekingen in de administratie stonden.

Deze optie is beschikbaar in SnelStart 12 en in SnelStart Web. De optie kan alleen worden uitgevoerd door de hoofdgebruiker van het account en de gebruikers onder het account met rechten om een back-up terug te zetten.

Op het moment dat je een herstelpunt maakt wordt er een nieuwe administratie gemaakt. Er wordt dus geen herstelpunt in de al bestaande administratie gemaakt. Het is daarom belangrijk om onderstaande goed door te lezen.

Nadat een administratie als herstelpunt is teruggezet staat deze administratie ook als online administratie in je lijst. Het betreft een nieuwe administratie met in de naam de datum en tijdstip van het herstelpunt. Op dat moment staat je administratie dus twee keer in je lijst. Je kunt er zelf voor kiezen om de online-administratie van voor het herstelpunt te verwijderen. Laat je de administratie staan dan heb je een extra administratie online staan. Een extra administratie online kost €2,50 per maand per administratie.

2. Een herstelpunt terugzetten in SnelStart 12

Ga naar het tabblad Administratie → Administraties. Selecteer de online administratie en klik op de knop Herstelpunt terugzetten. Je wordt doorverwezen naar SnelStart Web. Log hier in met je inloggegevens van SnelStart. Je komt in het overzicht herstelpunten terugzetten. Vul de gewenste datum en tijdstip in. Dit kan tot maximaal 30 dagen in het verleden. Kies vervolgens voor de knop Terugzetten, sluit de webomgeving af en ga terug naar SnelStart 12. Je ziet nu dat er een back-up wordt teruggezet. Dit betreft de nieuwe online administratie die middels een herstelpunt wordt teruggezet. Lees de punten 4,5 en 6 ook goed door zodat alles weer goed staat ingesteld in je administratie.

3. Een herstelpunt terugzetten via SnelStart Web

Open in SnelStart Web je administratie en klik rechtsboven op de naam van de administratie. Ga naar administratiebeheer. Klik bij de betreffende administratie op de knop Herstelpunt terugzetten. Je komt in het overzicht herstelpunten terugzetten. Vul de gewenste datum en  tijdstip in. Dit kan tot maximaal 30 dagen in het verleden. Kies vervolgens voor de knop Terugzetten. Er wordt nu een nieuwe online administratie teruggezet. Het kan enige tijd duren voordat je deze in je SnelStart Web overzicht bij administraties ziet staan. Lees de punten 4, 5 en 6 ook goed door zodat alles weer goed staat ingesteld in je administratie.

4. Wat is er gebeurd met de rechten die stonden ingesteld in de administratie?

Heb je een accountantskantoor, een externe gebruiker of een extra gebruiker toegevoegd bij rechten? Dan is het belangrijk dat je in de administratie die is teruggezet na het herstelpunt de rechten naloopt. Het kan namelijk zijn dat het vinkje van toegang blokkeren bij de gebruiker is aangezet. Open de administratie, ga naar het tabblad Administratie → Rechten. 

5. Werk je met een API koppeling? Dan moet dit opnieuw worden ingesteld. 

Was je administratie via een API koppeling gekoppeld met een andere software partner dan moet de API koppeling opnieuw worden gemaakt. Dit komt omdat de koppeling gekoppeld is aan je online administratie en na het terugzetten van een herstelpunt werk je verder in een nieuwe online administratie. Geneer opnieuw de sleutel bij koppeling in SnelStart Web en voer de nieuwe sleutel in bij de andere software partner waarmee je een koppeling hebt.

6. De bankkoppeling opnieuw koppelen

Heb je een bankkoppeling met de ABN AMRO of de Knab bank dan hoeft de koppeling niet opnieuw worden aangevraagd, maar moet de koppeling wel opnieuw worden ingesteld voor 's nachts inlezen. Hierdoor worden de mutaties in de nacht in de administratie gezet en staan deze er ook in als je de administratie opent in SnelStart Web. Ga in SnelStart 12 en ga naar het tabblad Boekhouden → Bankrekeningen. Selecteer het bankrekeningnummer en klik op de link Beheer uw bankkoppeling. Selecteer het bankrekeningnummer en koppel in het veld administratie de betreffende administratie. 

Heb je een bankkoppeling met de ING, Triodos of Rabobank dan moet de bankkoppeling wel opnieuw worden aangevraagd. Verwijder de eerder ingestelde bankkoppeling vanaf de site van de bank en vraag daarna de koppeling opnieuw aan.