Een offerte maken in SnelStart Web

Vanaf het pakket inStap kun je in SnelStart Web een offerte maken. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

In SnelStart Web kun je vanaf het pakket inStap een eenvoudige offerte maken. Wil je een uitgebreide offerte maken, dan kan dat vanaf het pakket inBalans vanuit SnelStart 12. Lees hier hoe dat werkt.

1. Een offerte maken in SnelStart Web

Ga links in het overzicht naar Offertes en klik linksboven op +Nieuwe offerte. In 4 stappen maak je de offerte op. In de laatste stap kun je de offerte direct versturen naar je klant, of alleen Opslaan. 
In stap 3 kun je de offerte tussentijds opslaan zodat je op een later tijdstip verder kan gaan. Je offerte wordt dan als concept opgeslagen bij je offerteoverzicht. Maak je een uitgebreide offerte, dan adviseren wij om af en toe te kiezen voor tussentijds opslaan tijdens het maken van je offerte. Je kunt daarna direct doorgaan met je offerte. 
Het offerteoverzicht
Nadat een offerte is gemaakt, staat deze in je Offerteoverzicht. Als je links in het menu klikt op Offertes dan zie je direct dit overzicht. Maak je ook offertes in SnelStart 12 dan zie je deze hier ook staan, maar kun je hier verder niks mee. Je kunt dit overzicht filteren door rechtsboven een keuze te maken tussen Alles, Concept, Niet gefactureerd of Gefactureerd. Door op één van de kolomnamen te klikken verander je de weergave. Om een offerte te openen klik je op het pijltje naar beneden dat naast het offertenummer staat. Een niet-gefactureerde offerte kan worden verwijderd of gewijzigd.
De offerte omzetten tot factuur
Een offerte kan uiteindelijk worden omgezet tot factuur. Klik op de regel van de betreffende offerte in je overzicht. Klik op de knop Factureren. Je wordt automatisch doorgeleid naar het onderdeel facturen. Je offerte wordt dan omgezet tot factuur. Controleer de stappen en rond af in stap 4, kies bij stap 4 voor Via e-mail of Via e-factuur of Alleen opslaan en bevestig met de knop Opslaan of Versturen. De offerte is daarna een factuur geworden, en zal daarom niet meer zichtbaar zijn in je offerteoverzicht, maar in je factuuroverzicht. 
Een offerte maken en daarna verder afronden of versturen vanuit SnelStart 12
In SnelStart 12 kan er pas vanaf het pakket inBalans of hoger worden gewerkt met offertes. Heb je één van deze pakketten dan kun je de offerte, die je maakt in SnelStart Web of in de App, ook verder afronden vanuit SnelStart 12. 
Ga in SnelStart 12 naar het onderdeel Verkopen en selecteer de klant. Open de map Offertes en selecteer de offerte. Klik bovenin op de knop Wijzig. Er moet namelijk nog wel een sjabloon aan de offerte worden gekoppeld. Dit moet een sjabloon uit SnelStart 12 zijn. Het sjabloon toevoegen kun je doen in de tabel Algemeen, dit is de tabel waar je ook de factuurdatum invult. Onderaan zie je de optie Sjabloon staan. Voeg het sjabloon toe en wijzig de offerte eventueel nog verder. Als je klaar bent kun je de offerte weer opslaan door deze te af te drukken op of te slaan. Vanaf het pakket inZicht kun je deze offerte dus eventueel ook omzetten tot werkbon of bevestiging. Uiteindelijk kan de offerte worden omgezet tot factuur. 

2. De opmaak van de offerte

Je kunt de opmaak van je offerte aanpassen, door bijvoorbeeld een logo toe te voegen. 

Klik links in het menu op Offerte en klik rechtsboven op Offerteopmaak. Deze opmaak kan alleen in SnelStart Web worden gebruikt. Maak je ook offertes in SnelStart 12 dan kun je de opmaak uit SnelStart 12 niet gebruiken in Web. 

Personaliseren van de opmaak
Velden verbergen
In sommige velden in de opmaak staat een oog. Wanneer je op dit oog klikt dan kun je ervoor kiezen om het veld wel of niet op de offerte te tonen. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je een achtergrond toevoegt op de offerteopmaak.

Logo toevoegen
Linksboven zie je een veld staan. In dit veld kun je een afbeelding toevoegen door op het potloodje te klikken.

  • Bestandsformaat: *.PNG, *.JPG of *.GIF
  • Maximale bestandsgrootte: 500KB
  • Grootte beschikbare ruimte (l x h): 330 x 80 px, SnelStart verkleint grotere afbeeldingen automatisch.

Achtergrond toevoegen
Rechtsboven zie je een potlood staan. Wanneer je op dit potlood klikt dan kun je een achtergrond toevoegen. Als je verschillende achtergronden wilt gebruiken dan kun je deze achtergronden eerst in Word plaatsen op een a4 formaat en dit bestand opslaan als pdf. Op deze manier kun je gemakkelijk van achtergrond wisselen voordat je een factuur gaat maken.

  • Bestandsformaat: PDF (automatisch goed geschaald), PNG, JPG of GIF
  • Maximale bestandsgrootte: 1MB

Is je afbeelding groter of (te klein) dan bovengenoemde specificaties dan verklein (of vergroot) je hem eerst in een fotobewerkingsprogramma (Paint) of via deze website.

Begeleidende/intro tekst toevoegen
Rechts in het midden van het blad (onder het datum veld) zie je een potlood staan. Wanneer je daarop klikt dan kun je een standaard begeleidende tekst toevoegen. Hier zijn een maximaal aantal tekens aan verbonden.

Afsluitende tekst toevoegen
Rechtsonder zie je een potlood staan. Wanneer je daar op klikt dan kun je een standaard afsluitende tekst (voettekst) toevoegen. Hier zijn een maximaal aantal tekens aan verbonden. Door in het veld op het centreer teken te klikken is het mogelijk om de tekst te centreren.

Afsluitende zin aanpassen
Linksonder kun je door te klikken op het potlood, de afsluitende zin wijzigen.

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee