Ik heb een automatische bankkoppeling, maar er missen mutaties

Heb je een bankkoppeling en komen de mutaties niet binnen? In dit artikel geven we een paar mogelijke oorzaken hiervan.

 

1. Algemene informatie - Saldo controleren

Het kan helaas voorkomen dat een mutatie niet wordt ingelezen. Daarom geven wij het advies om, bijvoorbeeld wekelijks, het saldo te controleren. Dit kun je het snelst doen, door in SnelStart 12 te gaan naar het onderdeel Bankieren. Klik op het tabblad Boekhouden → Bankieren. Selecteer het rekeningnummer en open de map Afschriften. Selecteer het meest recente afschrift en controleer het saldo. Dit is het saldo wat na die datum op de bank staat. Ga vervolgens naar de kolommenbalans, en vul bij de datum van en tot en met de datum van je recentste afschrift in. Op die manier kun je controleren of het saldo kloppend is. 

2. Oplossingen

Het kan zijn dat er een fout in het bestand zat bij het inlezen. Als dat is dan kun je dit terugvinden in SnelStart 12 en het bestand vanuit daar nogmaals inlezen. Dit kan alleen met een bankkoppeling bij de ABN en Knab. 

Ga naar het tabblad Boekhouden → Bankrekeningen en selecteer het rekeningnummer. Klik op het tabblad Afschriften. Hier zie je een overzicht van de laatste paar afschriften die SnelStart heeft ontvangen. Bij afschriften die niet verwerkt konden worden, staat in de kolom verwerkingsstatus een error/fout. Daarachter zie je Downloaden staan. Hierdoor kun je het bestand downloaden naar je computer en opslaan. Het bestand kun je daarna als nog inlezen. 

Bovenstaande is niet van toepassing voor de bankkoppeling van andere banken. In dat geval kun je het missende bestand downloaden bij je bank en daarna inlezen in SnelStart. Lees hier hoe je dat kan doen in SnelStart 12 en hier in SnelStart Web.  

Extra controles

- Controleer of de mutaties wel zijn door geboekt
Klik op het tabblad Boekhouden → Bankieren. Selecteer het rekeningnummer en open de map Afschriften. Hier zie je alle ingelezen bankbestanden staan. Staat daar het bankbestand van de missende datum wel? Dan zijn de mutaties niet door geboekt naar je Dagboek bank. Selecteer het bestand en klik op Afschrift boeken. De mutaties van dat bestand worden dan door geboekt naar je Dagboek. 

- Controleer op je bank of er wel mutaties zijn geweest op de missende dagen.

- Controleer de dag waarop de mutaties niet zijn ingelezen.
De bankmutaties van de Rabobank, ING en Triodos worden ook in het weekend ingelezen. Voor de ABN, Knab en Rabobank (lokale administraties) geldt onderstaande overzicht: 

- De feestdagen
Net zoals in de weekenden werkt de koppeling ook anders tijdens en rond de feestdagen, hieronder een overzicht daarvan.



Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee