E-mail omtrent onveilig wachtwoord

Heb je een e-mail van SnelStart ontvangen waarin je wordt aangeraden om een nieuw wachtwoord in te stellen? In dit artikel vertellen we je waarom je deze e-mail hebt ontvangen en wat je moet doen.

Elke dag dringen hackers met slechte bedoelingen websites en applicaties binnen, waardoor duizenden e-mails en wachtwoorden worden buitgemaakt. Veel mensen gebruiken hetzelfde wachtwoord om op meerdere sites in te loggen. Daardoor kunnen kwaadwillende partijen met jouw buitgemaakte login-gegevens niet alleen inloggen op de gehackte site, maar ook op diverse andere websites of applicaties. 

Wachtwoord resetten
SnelStart vindt het belangrijk dat jouw administratie veilig is en je er altijd bij kunt. Daarom controleert SnelStart via een gerenommeerde veiligheidsorganisatie jouw inloggegevens aan de hand van publiekelijk gelekte wachtwoorden. Wanneer het wachtwoord dat je gebruikt i.c.m. je e-mailadres overeenkomt met een wachtwoord dat publiekelijk is uitgelekt, ontvang je hierover een mail van ons en adviseren wij je om je wachtwoord aan te passen. Dit beschermt je account tegen kwaadwillende partijen die toegang hebben tot publiekelijk gelekte wachtwoorden. 

Als je je wachtwoord niet aanpast of als je hetzelfde of een ander gelekt wachtwoord gebruikt, ontvang je de eerstvolgende keer dat je inlogt weer een mail. Zodra je wachtwoord is bijgewerkt naar een veilig wachtwoord krijg je de veiligheidsmail niet meer.

Hoe controleert SnelStart je wachtwoord?
SnelStart gebruikt een gerenommeerde internet beveiligingspartij die gebruikers en systemen helpt te beveiligen. Dat doen ze door grote beveiligingsinbreuken te volgen. Een inbreuk op de beveiliging is een fout of kwetsbaarheid die optreedt in een computerprogramma of website waardoor persoonlijke gegevens en belangrijke informatie van gebruikers wordt vrijgegeven. 

SnelStart weet jouw wachtwoord niet en SnelStart-medewerkers kunnen jouw wachtwoord niet inzien. Het wachtwoordbeheer wordt namelijk bij een externe gespecialiseerde partij uit handen gegeven. Hierdoor zijn je accountgegevens, zoals je e-mailadres plus bijbehorend wachtwoord, en je administratiegegevens volledig gescheiden. Dit zorg voor een optimale veiligheid.  

Wat moet je doen als je wachtwoord is gelekt?
Als we vermoeden dat jouw inloggegevens deel uitmaken van een gepubliceerde beveiligingsinbreuk ontvang je een mail als je inlogt. 

We raden je aan om dan onmiddellijk je wachtwoord te wijzigen. 
Het is mogelijk dat kwaadwillende partijen jouw gegevens nog niet hebben gebruikt om in te loggen in je SnelStart-account, maar we hebben een seintje ontvangen van de internet beveiligingspartij dat jouw inloggegevens waarschijnlijk zijn buitgemaakt. Het verzoek om je wachtwoord te wijzigen is een voorzorgsmaatregel om ervoor te zorgen dat je gegevens beschermd blijven. We raden je aan om je wachtwoord ook te wijzigen op andere sites waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt.

Hoe wijzig ik veilig mijn wachtwoord?
Het wachtwoord voor SnelStart kun je wijzigen door in te loggen in SnelStart Web. Ga naar onze website en klik rechtsboven op Inloggen. Klik vervolgens rechtsboven op het poppetje en ga naar Wachtwoord wijzigen. Wijzig alleen op deze manier je wachtwoord. Doe dit niet door op een link in een onbekende e-mail te kikken. In dit stappenplan lees je meer over het wijzigen van je wachtwoord.