Mailen vanuit SnelStart Web

Vanuit SnelStart web kun je een factuur of offerte direct mailen naar je klant. In dit artikel leggen we je uit hoe dit werkt.

Heb je een factuur of offerte opgemaakt? Dan kun je deze direct mailen naar je klant. 

Vanuit SnelStart 12 kun je ook mailen. Klik hier om naar het stappenplan daarvan te gaan. 

1. Mailen vanuit SnelStart Web

Om een factuur of offerte te mailen naar je klant moet het mailadres van de klant zijn ingesteld op de klantkaart. Dit kun je doen door links in het overzicht naar Relaties → Klanten te gaan.
Als

Je mailt vanuit SnelStart Web over de server van SnelStart. Hiervoor hoef je in SnelStart niks in te stellen.

Als de klant jouw mail ontvangt dan staat bij het afzendermailadres: Jouw bedrijfsnaam en daarachter mail@klant.snelstart.nl. Dit staat zo ingesteld om zoveel mogelijk te voorkomen dat de mails bij de klant in de spam of ongewenste mailbox komen. Wanneer de klant op beantwoorden klikt dan komt daar jouw mailadres te staan. Dit is het afzendermailadres wat bij je bedrijfsgegevens staat ingesteld. Dit kan niet worden aangepast. 

Als je factureert vanuit SnelStart 12 dan kun je eigen SMTP gegevens instellen. Hierdoor kun je mailen over je eigen server. Vanuit SnelStart Web kan dit helaas niet, ook niet als je dit hebt ingesteld in SnelStart 12. Lees hier het stappenplan over mailen uit SnelStart 12. 

Een overzicht van de verzonden e-mails

In SnelStart Web staat een overzicht met verzonden e-mails. Hierin staan alleen de emailberichten die verstuurd zijn vanuit SnelStart Web. 

Open je administratie en klik rechtsboven op de drie verticale boekjes. Ga naar de optie Verzonden e-mails. Hier zie je een overzicht van alle verzonden mails. Bij de mail kun je zien wat de status hiervan is. In het factuuroverzicht wordt de status van de verzonden mail ook weergegeven.

2. Het standaard e-mailbericht aanpassen

Standaard staat er een e-mailtekst in SnelStart dat wordt verstuurd naar je klanten. Je kunt deze tekst ook aanpassen. Dit doe eenmalig in stap 4 van het maken van een factuur. Ga naar facturen toe en maak een factuur voor een klant. Als je in stap 4 bent beland dan zie je daar het e-mailbericht staan. Als je deze tekst standaard voor al je klanten wilt aanpassen dan klik je rechtsboven op de optie Standaard e-mail. 

Je kunt nu tags toevoegen. Hiermee kun je variabele informatie (zoals bijvoorbeeld het factuurnummer of een naam) toevoegen in het e-mailbericht. Klik op de optie Tag toevoegen om een tag toe te voegen op de plek waar je wilt. 

Logo toevoegen
Je kunt ook je logo in het e-mailbericht toevoegen.
Als eerst moet je het gewenste logo selecteren. Dit doe je door te klikken op Tag toevoegen → Logo instellingen. Selecteer het gewenste logo vanaf je computer. Klik daarna weer op Tag toevoegen → Logo.  Zet de tag logo op de plek in de mail waar je het logo wilt hebben.

Een standaard bijlage toevoegen
Om een standaard bijlage aan het e-mailbericht toe te voegen klik je op +Bestand toevoegen. Het is dan mogelijk om een bijlage vanaf je computer te selecteren. Deze bijlage zal dan standaard in elk e-mailbericht worden mee verstuurd.

E-mailbericht van een betalingsherinnering
De standaard e-mailtekst van een betalingsherinnering kan ook worden aangepast. Ga naar het Factuuroverzicht en open de factuur. Kies voor Herinnering en klik rechtsboven op Standaard e-mail.  

3. Een overzicht van de verzonden e-mails

In SnelStart Web kun je een overzicht zien van de e-mails die uit deze omgeving zijn verzonden. Je ziet hier niet de mails die verzonden zijn uit SnelStart 12.

Open je administratie en klik rechtsboven op de drie verticale boekjes. Ga naar de optie Verzonden e-mails. Hier zie je een overzicht van alle verzonden mails. Bij de mail kun je zien wat de status hiervan is. In het factuuroverzicht wordt de status van de verzonden mail ook weergegeven.