In SnelStart Web kun je bovenstaande melding krijgen. In dit artikel leggen we uit wat dit betekent.
De melding
Er is voor dit artikel in combinatie met de gekozen klant geen omzetrekening beschikbaar. Hierdoor is het niet mogelijk de factuur op te slaan en te verwerken in de boekhouding.
De oorzaak
Deze melding heeft er mee te maken dat de omzet niet kan worden geboekt op een grootboekrekening. Dit komt omdat de grootboekrekening waarop de omzet moet worden geboekt, niet is gekoppeld aan de artikelomzetgroep.
Aan elk artikel wat je factureert is een artikelomzetgroep gekoppeld. In deze omzetgroep staan grootboekrekeningen waarop de omzet kan worden geboekt. Gaat het bijvoorbeeld om een Nederlandse klant dan moet hiervoor een omzetrekening Nederland zijn ingesteld. Gaat om het buitenlandse klant (binnen of buiten de EU) dan moeten hiervoor een omzetrekening buitenland zijn ingesteld.
De oplossing
Het toevoegen van een grootboekrekening aan de omzetgroep is op dit moment alleen mogelijk in SnelStart 12. Heb je zelf geen toegang tot SnelStart 12, maar wel een accountant rechten gegeven in je administratie, dan kan je accountant dit eventueel ook voor je doen.
Open je administratie in SnelStart 12 en ga naar het tabblad Artikelen → Omzetgroepen. Selecteer links in het overzicht de omzetgroep waar het om gaat. Dit is de omzetgroep die gekoppeld is aan het artikel wat je wilt factureren.
Ga in SnelStart 12 naar je artikelen en kijk bij het betreffende artikel welke omzetgroep daaraan gekoppeld is.
Controleer bij de omzetgroep welke rekeningen er zijn ingesteld en vul de ontbrekende aan. Bijvoorbeeld: Voor omzet in Nederland moet er bij Omzet Nederland een grootboekrekening zijn ingesteld. Voor omzet naar het buitenland (binnen of buiten de EU) moet er bij Omzet/inkoop buitenland een grootboekrekening zijn ingesteld. Zie afbeelding hieronder:
Extra informatie: