Vanaf het pakket inOrde kun je een automatische bankkoppeling met je zakelijke ING rekening maken. In dit artikel lees je hoe dit werkt.
Met een bankkoppeling worden de bij- en afschrijvingen van je zakelijke bankrekening automatisch in je administratie gezet.
Vanaf welk pakket kun je een koppeling maken?
De bankkoppeling kan worden aangevraagd vanaf het pakket inOrde en kan alleen voor online administraties. Je kunt de koppeling niet aanvragen met een oud boek of nota pakket. Een extra gebruiker kan de koppeling ook aanvragen.
Heb je het pakket inOrde of het pakket inStap, dan is het noodzakelijk dat je accountant toegang heeft tot je administratie. De accountant zorgt namelijk dat het bankrekeningnummer in je administratie wordt ingesteld en dat de ingelezen bankmutaties worden verwerkt. Daarna kun je de koppeling zelf aanvragen. Vanaf het pakket inKaart kun je zelf de inrichting doen voor de bankkoppeling.
Met welke rekeningen kun je een koppeling maken?
Je kunt de koppeling maken met je zakelijke rekening en g-rekening maken. Je kunt geen koppeling aanvragen voor je spaarrekening.
Zijn hier kosten aan verbonden?
De ING brengt kosten in rekening voor de koppeling. Meer informatie over deze kosten en de bankkoppeling lees je op deze site van de ING.
1. De bankkoppeling aanvragen
- Ga naar onze website, www.snelstart.nl en klik bovenin op Inloggen. Log hier in en open je administratie. Ga links in het overzicht naar koppelingen. Let op: heb je het pakket inOrde dan vind je Koppelingen door rechtsboven op het poppetje te klikken.
- Ga naar de koppelingstegel van de ING. Je vindt deze tegel door in de zoekbalk in te typen Bankafschriften inlezen. Selecteer de tegel en klik op Aanvragen.
- Je wordt doorverwezen naar website van de ING. Klik op Koppeling aanvragen/wijzigen en log in bij Mijn ING.
- Selecteer het pakket SnelStart en klik op de oranje knop voor Aanvragen/Wijzigen. Je wordt automatisch doorverwezen naar de omgeving van SnelStart. Hier moet je een aantal stappen doorlopen.
Let op: Ergens in de stappen moet je het bankrekeningnummer selecteren waarvoor je een koppeling wilt aanvragen. Heb je al een bankkoppeling met een ander rekeningnummer dan moet je dit nummer ook weer selecteren. Ook als dit nummer in een andere online administratie staat. - Als je de stappen hebt doorlopen ga je automatisch weer terug naar de internetbankieren-omgeving van je bank.
- Hier kun je de gegevens van je zakelijke rekening controleren. Als alles goed staat vink je aan dat je akkoord gaat met de Voorwaarden Koppeling Boekhoudpakketten. Je moet dit bevestigen bij de ING. Nadat dit is bevestigd is de koppeling actief. De mutaties zullen vanaf de volgende dag worden ingelezen.
De bankkoppeling opheffen
De bankkoppeling kan worden opgeheven op de site van de bank.
Veelgestelde vragen
Algemene informatie over de werking van de koppeling
In elke administratie staan bij Koppelingen de tegels van de banken waarmee je een koppeling kunt maken. Vanuit die tegel vraag je een koppeling aan. Elke keer als je een koppeling wilt maken moet je alle rekeningnummers selecteren waarvoor je een koppeling wilt of waarmee je al een koppeling hebt. Als je dat niet doet vervalt de koppeling die al actief is.
Per koppelingstegels en per bank kun je koppelingen maken met rekeningnummers die vallen onder één bankaccount. Je kunt dus niet in één administratie koppelingen maken met rekeningnummers die horen bij verschillende bankaccounts van dezelfde bank.
Hieronder een aantal veelgestelde vragen
1. Ik wil nog een koppeling maken. Kan dat?
Ja dat kan als het bankrekeningnummer valt onder hetzelfde bankaccount. Tijdens het aanvraagproces moet je altijd alle nummers selecteren waarvoor je een koppeling wilt en waarmee je al een bankkoppeling hebt. Als je dit niet doet vervalt de koppeling die al actief is.
2. Ik heb meerdere administraties onder mijn SnelStart abonnement. Kan ik in die verschillende administraties een koppeling maken?
Ja dat kan. Tijdens het aanvraagproces moet je alle rekeningnummers selecteren waarvoor je een koppeling wilt en waarmee je al een koppeling hebt. Ook als deze koppeling in een andere administratie zit. In de volgende stap geef je per rekeningnummer aan welke administratie daarbij hoort.
3. Ik heb meerdere SnelStart abonnementen en één inlogaccount bij de bank. Kan ik voor al mijn rekeningnummers een koppeling maken?
Nee dat gaat niet lukken. Elke keer als je een koppeling maakt moet je alle nummers selecteren waarvoor je een koppeling wilt of waarmee je al een koppeling had. In de volgende stap moet je per rekeningnummer aangeven welke administratie daarbij hoort. Je kan dan niet de administratie kiezen die valt onder een ander SnelStart abonnement. Hierdoor gaat dit niet werken.
Bijvoorbeeld: Een paar rekeningnummers horen bij administraties die hangen onder SnelStart abonnement A en een paar nummers horen bij administraties die horen bij SnelStart abonnement B horen. Tijdens het aanvragen moet je steeds alle nummers selecteren en dat kan nu niet. Als je namelijk alle nummers selecteert moet je ook aangeven bij welke administratie dit nummer hoort. Als je de koppeling aanvraagt vanuit een administratie die hoort bij abonnement A, dan kun je niet de administraties selecteren die horen bij abonnement B.
4. Ik heb meerdere inlogaccounts bij dezelfde bank. Kan ik voor verschillende administraties onder één SnelStart abonnement een koppeling aanvragen?
Ja dat kan als je per administratie inlogt bij het andere bankaccount. Je kunt niet in dezelfde administratie koppelingen maken met rekeningnummers die vallen onder verschillende bankaccounts (van dezelfde bank).
5. Hoe kan ik de bankkoppeling opheffen?
De bankkoppeling kan worden opgeheven op de website van de bank.
Was dit artikel nuttig?