1. Financieel

De btw-aangifte in SnelStart Web

Vanaf het pakket inKaart kun je vanuit SnelStart Web de btw-aangifte indienen bij de Belastingdienst. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Vanaf het pakket inKaart kun je je btw-aangifte direct versturen naar de Belastingdienst.
De aangifte wordt automatisch berekend op basis van de gegevens die in je administratie staan. Maak je een nieuwe boeking of wijzig je iets, dan wordt de aangifte automatisch herberekend.

De aangifte wordt verstuurd via het PKI verzamelcertificaat van SnelStart.
Hier is geen e-herkenning voor nodig (ook na 1 januari 2022 niet).

Je kunt de btw-aangifte ook vanuit SnelStart 12 versturen. Klik hier om naar dat stappenplan te gaan. 

1. De btw-aangifte versturen

Het gebruik van eHerkenning is niet van toepassing als je de btw-aangifte doet via SnelStart (ook na 1 januari 2022 niet).
Je dient alleen de optie eHerkenning te gebruiken als je rechtstreeks op de website van de Belastingdienst je btw-aangifte doet (via Mijn Belastingdienst Zakelijk).
Wil je meer weten over eHerkenning, neem dan contact op met de Belastingdienst.

Voordat de aangifte kan worden verstuurd moeten er een aantal dingen zijn ingesteld. Denk hierbij aan je eigen bedrijfsgegevens. Belangrijk zijn het invullen van je NAW gegevens, het btw- en KVK-nummer. Hiermee identificeer je jezelf bij de Belastingdienst. Klik rechtsboven op de 3 verticale boekjes en ga naar Bedrijfsgegevens wijzigen. Controleer of alles hier goed staat ingesteld.

  1. Ga links in het overzicht naar Financieel → Aangiften.

  2. De btw-aangifte staat automatisch klaar en wordt berekend op basis van de gegevens die in de administratie staan. Controleer je gegevens en klik op Indienen om de aangifte direct naar de Belastingdienst te versturen. 

  3. De Belastingdienst heeft 72 uur de tijd om de aangifte te accepteren. Pas als de status op geaccepteerd staat is de aangifte officieel aangekomen bij de belastingdienst.

  4. Als je een bedrag verschuldigd bent, dan kun je dit direct betalen vanuit SnelStart (vanaf het pakket inKaart). Open je aangifte. Je ziet daar een knop Betalen staan. Daarmee kun je de aangifte direct betalen via iDeal aan de Belastingdienst.
    Wil je niet via iDeal betalen maar wil je liever het bedrag zelf overmaken aan de Belastingdienst dan kun je kiezen voor de optie ''Ik heb al betaald via een andere weg''.

Wil je liever via internetbankieren het bedrag overmaken aan de Belastingdienst? Klik hier voor meer informatie.


Extra controle op dubbele aangiften omzetbelasting
Vanaf februari 2024 voert de Belastingdienst een extra controle uit op dubbele aangiften waarvan de inhoud niet identiek is. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met de Belastingdienst.

De aangifte buiten SnelStart om aangeven
Je kunt je aangifte ook zelf indienen op de site van de belastingdienst. In dat geval moet je dit ook aangeven in SnelStart, zodat je een volgende aangifte kan berekenen. Ga naar de aangifte en klik op Indienen en zet daarna een vinkje bij de optie Buiten SnelStart om aangegeven. De aangifte is dan niet vanuit SnelStart verstuurd.

Als accountant de Btw-aangifte mailen
Door te klikken op Indienen kun je als accountant kiezen voor de optie Namens Client. 

Btw privégebruik instellen
Het instellen van de btw privégebruik doe je in de aangifte onder punt 1d.
Ga op de regel 1d Privégebruik staan en kies voor opgeven of overnemen uit het vorige jaar. Vul in stap 1 de omschrijving in en kies voor Dit klopt zo. In stap 2 kun je de cataloguswaarde en het percentage invullen. Ga daarna naar stap 3 om de btw-privérekening en de kostenrekening te selecteren. Na het opslaan wordt er automatisch een boeking in het Dagboek Tussenrekening memoriaal gemaakt.  

De aangifte versturen tijdens een proefabonnement
Je kunt geen btw-aangifte berekenen en versturen tijdens een proefabonnement. Nadat je abonnement is bevestigd kun je de aangifte berekenen en versturen. 

2. Als accountant de btw-aangifte voor je klant versturen

Als je als accountant rechten hebt gekregen in de online administratie van je klant, dan kun jij de aangifte voor je klant versturen.

Hierin zijn twee opties mogelijk. Je kunt de aangifte berekenen en direct versturen, of je kunt de aangifte berekenen, en ter goedkeuring eerst naar je klant versturen. De klant kan de aangifte dan controleren en daarna zelf versturen naar de Belastingdienst. Vervolgens kan de klant de aangifte direct vanuit SnelStart betalen als dat van toepassing is.  

Optie 1: De aangifte direct indienen voor je klant (door de accountant)
Met deze optie verstuur jij de aangifte direct voor je klant. Selecteer de aangifte en klik op de knop Indienen. Kies vervolgens voor de optie Namens Cliënt. Vul de gegevens en in en verstuur de aangifte naar de Belastingdienst. 

Als de klant een bedrag verschuldigd is aan de Belastingdienst dan kan dit direct betalen vanuit SnelStart. Dit kan alleen als de klant een eigen licentie bij ons heeft, en dus kan werken in SnelStart Web.

Optie 2: De aangifte eerst versturen naar je klant om te laten goedkeuren
Met deze optie berekenen jij de aangifte, en verstuur je deze daarna naar je klant om eerst te laten goedkeuren. De klant kan de aangifte controleren, en vervolgens versturen naar de Belastingdienst.
Let op: Dit kan alleen in online administraties waarin jij als accountant rechten hebt gekregen, dus online (cliënt) administraties, en alleen vanuit SnelStart 12. Als je klant een bedrag verschuldigd is aan de Belastingdienst dan kan de klant dit direct betalen vanuit SnelStart Web. Hieronder staan de stappen uitgelegd.

Stap 1: De aangifte versturen om te laten accorderen. Deze stap moet worden uitgevoerd door de accountant vanuit SnelStart 12. 

  1. Bereken als accountant de aangifte en klik op de knop Aangifte indienen → Laten accorderen door mijn klant. Klik in de melding op Ja.
    Let op: dit kan alleen in online administraties waarin jij als accountant rechten hebt gekregen, dus niet in online administraties waarin jij als accountant eigenaar bent.
  2. Er verschijnt een e-mailvenster. Hier kun je het emailbericht eventueel nog aanpassen en daarna klik je op Verzenden om de aangifte te laten accorderen. Er wordt nu een mail verstuurd naar je klant. 

Stap 2: De aangifte controleren. Deze stap moet worden uitgevoerd door de klant.

  1. Als de accountant een aangifte heeft verstuurd om te laten accorderen, dan ontvangt de klant hiervan een mail. Hierin staat dat er een taak klaar staat in SnelStart Web om een aangifte te controleren. Deze taak vind de klant in SnelStart Web door linksboven op Starten te klikken. In het midden van het scherm staan de Taken. De klant kan ook direct naar de Btw-aangifte gaan, door links in het overzicht te gaan naar Financieel - Btw-aangiften. 
  2. De klant ziet nu overzicht van de gegevens van de aangifte. Als dit klopt, kan de klant klikken op Akkoord. De klant vult de gevraagde gegevens in en klikt op Indienen. De aangifte wordt dan verstuurd naar de Belastingdienst. Ga verder met stap 3. De klant kan de aangifte ook afkeuren. Ga verder met stap 4. 
  3. Nadat de aangifte is verstuurd kan de klant een verschuldigd bedrag direct betalen. De knop Betalen wordt direct zichtbaar. Let op: als accountant zie je deze knop niet in de administratie van je klant. Door te klikken op de knop Betalen kan de aangifte via iDeal worden betaald. Doorloop de stappen en kies na betaling eventueel voor de optie Gegevens afdrukken van mijn betaling. Dit overzicht kan worden opgeslagen. De status van de betaling kan de klant nog niet terugzien in SnelStart, maar wel op de site van de Belastingdienst. Over enkele maanden kan dit ook in SnelStart. 
  4. De klant kan de aangifte ook afkeuren. In dat geval kan de klant klikken op de knop Er klopt iets niet. Er verschijnt een scherm waarin de klant kan aangeven wat er niet klopt. Als accountant ontvang je hiervan een mail, en de reden van afkeuring kun je ook terugzien in SnelStart 12. Daarna kan je als accountant de aangifte alsnog indienen, of nogmaals ter goedkeuring versturen naar je klant.  

Reageert de klant niet op het verzoek om de aangifte te accorderen, dan kun je als accountant altijd nog zelf de aangifte van de klant versturen. Dit kan ten alle tijden.

2. De suppletie aangifte

Een tussentijdse suppletie aangifte
Een tussentijdse suppletie moet worden ingediend als je een correctie maakt, in een periode waarover je al aangifte hebt gedaan, en dit verschil is €1000 of hoger. Je kunt er voor kiezen om deze suppletie aangifte tussentijds naar voren te laten komen. Dit houdt in dat wanneer de aangifte van toepassing is, deze zal verschijnen in SnelStart. Als je deze optie niet aanzet dan wordt de correctie automatisch meegenomen in de eerst volgende btw aangifte. 

Het instellen van een tussentijdse suppletie is op dit moment alleen mogelijk in SnelStart 12. Nadat je het in die omgeving hebt ingesteld kun je er daarna gebruik van maken in SnelStart Web. Ga in SnelStart 12 naar het tabblad Administratie → Instellingen. Selecteer links in het overzicht Basisgegevens en ga naar het tabblad Boekhouding. Zet een vinkje bij Tussentijdse suppleties berekenen. Deze aangifte kun je net als de normale aangifte versturen naar de belastingdienst. 

Een jaarsuppletie
Nadat alle btw-aangifte van het jaar zijn ingediend, kun je nog een jaarsuppletie berekenen. Hierin worden alle aangifte nog een keer meegenomen en komt er onderaan de streep, bij totaal te betalen/terug te ontvangen nog een bedrag te staan als dit van toepassing is. Je bent niet verplicht om een jaarsuppletie in te dienen bij de Belastingdienst. 

Maak je na het indienen van de laatste btw periode nog correcties in dat boekjaar, dan kun je dit via een jaarsuppletie indienen. Deze correcties worden namelijk niet meegenomen in de 1e btw aangifte van het volgende boekjaar. Heb je al een jaarsuppletie ingediend, maar zijn er daarna toch nog correcties geweest dan kun je nog een jaarsuppletie berekenen. Klik linksboven op +jaarsuppletie. Deze aangifte kun je ook weer versturen naar de Belastingdienst.


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee