1. Financieel

De btw-aangifte in SnelStart Web

Vanaf het pakket inKaart kun je vanuit SnelStart Web de btw-aangifte indienen bij de Belastingdienst. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Vanaf het pakket inKaart kun je je btw-aangifte direct versturen naar de Belastingdienst. De aangifte is automatisch berekend op basis van de gegevens die in je administratie staan. Maak je een nieuwe boeking of wijzig je iets, dan wordt de aangifte automatisch herberekend.  

Vanuit SnelStart 12 kan de btw-aangifte ook worden berekend en verstuurd naar de belastingdienst.

1. De btw-aangifte versturen

Voordat de aangifte kan worden verstuurd moeten er een aantal dingen zijn ingesteld. Denk hierbij aan je eigen bedrijfsgegevens. Belangrijk zijn het invullen van je NAW gegevens, het btw- en KVK-nummer. Hiermee identificeer je jezelf belastingdienst. Klik rechtsboven op de 3 verticale boekjes en ga naar Bedrijfsgegevens wijzigen. Controleer of alles hier goed staat ingesteld.

  1. Ga links in het overzicht naar Financieel → Aangiften.
  2. De btw-aangifte staat automatisch klaar en wordt berekend op basis van de gegevens die in de administratie staan. Controleer je gegevens en klik op Indienen om de aangifte direct naar de Belastingdienst te versturen. 
  3. De belastingdienst heeft 72 uur de tijd om de aangifte te accepteren. Pas als de status op geaccepteerd staat is de aangifte officieel aangekomen bij de belastingdienst.

De aangifte buiten SnelStart om aangeven
Je kunt je aangifte ook zelf indienen op de site van de belastingdienst. In dat geval moet je dit ook aangeven in SnelStart, zodat je een volgende aangifte kan berekenen. Ga naar de aangifte en klik op Indienen en zet daarna een vinkje bij de optie Buiten SnelStart om aangegeven. De aangifte is dan niet vanuit SnelStart verstuurd.

Als accountant de Btw-aangifte mailen
Vanuit SnelStart 12 kun je als accountant de btw-aangifte voor je cliënt mailen. In SnelStart Web is dit (nog) niet mogelijk.

Btw privégebruik instellen
Het instellen van de btw privégebruik doe je in de aangifte onder punt 1d. Ga op de regel 1d Privégebruik staan en kies voor opgeven of overnemen uit het vorige jaar. Vul in stap 1 de omschrijving in en kies voor Dit klopt zo. In stap 2 kun je de cataloguswaarde en het percentage invullen. Ga daarna naar stap 3 om de btw-privérekening en de kostenrekening te selecteren. Na het opslaan wordt er automatisch een boeking in het Dagboek Tussenrekening memoriaal gemaakt.  

De aangifte tijdens proefabonnement
Het is niet mogelijk om de btw-aangifte te doen tijdens een proefabonnement.
Pas als het abonnement definitief is bevestigd, kan de btw-aangifte worden berekend en verstuurd vanuit SnelStart.

2. Als accountant de btw-aangifte voor je klant versturen

Als je als accountant rechten hebt gekregen in de administratie van je klant dan kun jij de aangifte voor je klant versturen. Je kan ervoor kiezen om dit direct voor je klant te doen, maar je kunt de aangifte ook eerst versturen naar je klant om te laten accorderen. De klant kan de aangifte dan goedkeuren en zelf direct versturen naar de Belastingdienst. Is de klant een bedrag verschuldigd dan verschijnt er, het indienen, een knop waarmee direct kan worden betaald via iDEAL. De klant kan ook aangeven dat er iets niet klopt aan de aangifte. Hiervan krijg jij als accountant dan bericht. 

Optie 1: De aangifte versturen naar je klant om te laten accorderen
Met deze optie bereken je de aangifte en verstuur je deze naar je klant om te laten accorderen. De klant kan de aangifte goedkeuren en zelf versturen naar de Belastingdienst en eventueel direct betalen. 

Het versturen van de aangifte om te laten accorderen kan alleen vanuit SnelStart 12. De klant kan de aangifte daarna controleren en versturen vanuit SnelStart Web.

Stap 1: De aangifte versturen om te laten accorderen. Deze stap moet worden uitgevoerd door de accountant.

  1. Bereken de aangifte als accountant en klik op de knop Aangifte indienen → Laten accorderen door mijn klant. Klik in de melding op Ja. 
  2. Er verschijnt een e-mailvenster. Hier kun je het emailbericht eventueel nog aanpassen en daarna klik je op Verzenden om de aangifte te laten accorderen. Er wordt nu een mail verstuurd naar je klant. 

Stap 2: De aangifte controleren. Deze stap moet worden uitgevoerd door de klant.

  1. Als de accountant een aangifte heeft verstuurd om te laten accorderen, dan ontvang jij hiervan een mail. Hierin staat dat er een taak klaar staat in SnelStart Web om een aangifte te controleren. Klik in de taak op Controleer aangifte om naar de aangifte te gaan. Een overzicht van je taken kun je vinden door linksboven op Starten te klikken. In het midden van het scherm zie je taken staan. Je kan de taak ook terugvinden door links in het overzicht te gaan naar Financieel - Btw-aangiften. Hier zie je bovenin de taak staan om een aangifte te controleren. 
  2. Je ziet een overzicht van de gegevens van de aangifte. Als dit klopt, klik je op Akkoord. Vul je gegevens in en klik op Indienen. De aangifte wordt direct verstuurd naar de Belastingdienst. 
  3. Na het versturen van de aangifte kun je een verschuldigd bedrag direct betalen aan de Belastingdienst. Je ziet dan de knop Nu betalen staan. Als je hier op klikt kom je in het internet Kassa scherm van de Belastingdienst terecht. Hier kun je de aangifte per iDEAL betalen. Doorloop de stappen en kies na betaling eventueel voor de optie Gegevens afdrukken van mijn betaling. Dit overzicht kun je opslaan. De status van de betaling kun je nog  niet terugzien in SnelStart, maar wel op de site van de Belastingdienst. Over enkele maanden kun je de betalingsstatus van de btw-aangifte ook volgen via SnelStart Web.
  4. Het kan ook zijn dat er iets niet klopt in de gegevens van de aangifte. Klik in dat geval op de knop Er klopt iets niet. Er verschijnt een scherm waarin je kunt aangeven wat er niet klopt. Dit wordt per mail verstuurd naar de Accountant. De accountant kan de reden ook terugzien in Snelstart 12 en SnelStart Web.

Reageert de klant niet op het verzoek om de aangifte te accorderen, dan kun je als accountant altijd nog zelf de aangifte van de klant versturen. Dit kan ten alle tijden. 

Optie 2: De aangifte direct indienen voor je klant (door de accountant)
Met deze optie verstuur jij direct de aangifte voor de klant naar de Belastingdienst. Een eventuele betaling kan dan niet via SnelStart worden gedaan. 
Klik bij de aangifte voor de optie Aangifte indienen - Indienen. Kies de optie Aangifte namens Cliënt. Vul je gegevens en beconnummer in en verstuur de aangifte. De aangifte wordt direct verstuurd naar de Belastingdienst. 

Je kunt de aangifte daarna mailen naar je klant door te klikken op Afdrukken - e-mailen btw aangifte. Door te klikken op E-mailtekst invullen, kun je de tekst van het e-mailbericht aanpassen. 

2. De suppletie aangifte

Een tussentijdse suppletie aangifte
Een tussentijdse suppletie moet worden ingediend als je een correctie maakt, in een periode waarover je al aangifte hebt gedaan, en dit verschil is €1000 of hoger. Je kunt er voor kiezen om deze suppletie aangifte tussentijds naar voren te laten komen. Dit houdt in dat wanneer de aangifte van toepassing is, deze zal verschijnen in SnelStart. Als je deze optie niet aanzet dan wordt de correctie automatisch meegenomen in de eerst volgende btw aangifte. 

Het instellen van een tussentijdse suppletie is op dit moment alleen mogelijk in SnelStart 12. Nadat je het in die omgeving hebt ingesteld kun je er daarna gebruik van maken in SnelStart Web. Ga in SnelStart 12 naar het tabblad Administratie → Instellingen. Selecteer links in het overzicht Basisgegevens en ga naar het tabblad Boekhouding. Zet een vinkje bij Tussentijdse suppleties berekenen. Deze aangifte kun je net als de normale aangifte versturen naar de belastingdienst. 

Een jaarsuppletie
Nadat alle btw-aangifte van het jaar zijn ingediend, kun je nog een jaarsuppletie berekenen. Hierin worden alle aangifte nog een keer meegenomen en komt er onderaan de streep, bij totaal te betalen/terug te ontvangen nog een bedrag te staan als dit van toepassing in. Je bent niet verplicht om een jaarsuppletie in te dienen bij de Belastingdienst. 

Maak je na het indienen van de laatste btw periode nog correcties in dat boekjaar, dan kun je dit via een jaarsuppletie indienen. Deze correcties worden namelijk niet meegenomen in de 1e btw aangifte van het volgende boekjaar. Heb je al een jaarsuppletie ingediend, maar zijn er daarna toch nog correcties geweest dan kun je nog een jaarsuppletie berekenen. Klik linksboven op +jaarsuppletie. Deze aangifte kun je ook weer versturen naar de Belastingdienst.


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee