Het nieuwe Accountancy Portaal geeft de accountant meer mogelijkheden op onder andere fiscaal gebied zoals aangiften en uitstelregeling.
In dit artikel:
1. Het Accountancy Portaal
2. Klantenoverzicht
3. Dossiers
4. Fiscaal
5. Kantoorinstellingen
1. Het Accountancy Portaal
Met het nieuwe Accountancy Portaal heb je als accountant uitgebreidere mogelijkheden in het Accountantspakket, deze zijn efficiënt en volledig geïntegreerd. Hieraan zitten geen extra kosten verbonden.
In het volledig vernieuwde Klantenoverzicht heb je alle belangrijke informatie van je klant in één overzicht; naam, administraties, belastingplicht en belangrijke fiscale acties.
Voor iedere klant van je kantoor heb je een Online Klantdossier. In het klantdossier vind je naast de basisinstellingen van de klant, ook de administratie- en belastingdossiers van je klant. Vanuit hier ga je gemakkelijk naar de diverse functies die SnelStart heeft.
Met het portaal leg je van iedere klant alle instellingen op één plek vast. In de klantinstellingen koppel je een SnelStart administratie aan je klant en beheer je de instellingen van de belastingplicht. Ook kan je hier de NAW-gegevens van de klant bijhouden, die gemakkelijk synchroniseren met de andere onderdelen binnen SnelStart.
Met de komst van het nieuwe portaal als onderdeel van SnelStart Accountancy beschik je over nieuwe fiscale functies binnen SnelStart. Per klant maak je vanuit het online klantdossier makkelijk nieuwe fiscale dossiers aan. En door de koppeling met een SnelStart administratie worden zo automatisch de cijfers uit de administratie beschikbaar bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.
Op dit moment zijn we gestart met de module voor vennootschapsbelasting en we breiden dit uit met alle belastingsoorten.
In het Accountancy Portaal vind je ook de kantoorinstellingen. De gegevens van het kantoor zijn bij de start misschien niet allemaal bekend. Controleer deze en vul ze aan waar nodig. Je kunt hier ook je eigen PKI-certificaat instellen. Daarmee kun je serviceberichten van aanslagen en toeslagen in SnelStart ontvangen en ook kun je vanuit SnelStart het machtigingsregister beheren.
Inloggen in het Accountancy Portaal
- Ga naar onze website -> www.snelstart.nl
- Klik rechtsboven op Inloggen en kies voor Accountants.
- Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Inloggen. Je komt vervolgens terecht in het Accountancy Portaal.
2. Klantenoverzicht
2.1 Introductie Klanten
Nieuw in het pakket Accountant is het klantenoverzicht. In het onderdeel SnelStart Boekhouden staan de administraties centraal. In Administratiebeheer en het dasboard Administratie heb je daar een duidelijk overzicht van de administraties waar je als accountant toegang tot hebt.
Met het Accountancy Portaal introduceren wij het begrip Klanten in SnelStart. Klanten zijn alle natuurlijke- en rechtspersonen waar je als accountant dienstverlening voor doet. Een klant kan dus een natuurlijk persoon zijn maar ook een rechtspersoon (bedrijf of organisatie). Er is dus een verschil tussen Klanten en Administraties.
Voorbeeld:
In SnelStart zit de administratie van de eenmanszaak Bakkerij de Warme Bakker, dit is de administratie. De klant die daarbij hoort is de natuurlijk persoon, de heer B. Brood.
Nog een voorbeeld:
In SnelStart staat de administratie Bakker Holding B.V. De rechtspersoon (B.V.) is dit geval ook de klant.
De directeur-aandeelhouder van deze B.V. is de heer Bakker, hij is zelfstandig klant omdat er voor deze particulier ook een aangifte inkomstenbelasting wordt gedaan. Voor de heer Bakker wordt logischerwijs geen administratie gedaan.
2.2 Instellingen klant
Als je bent ingelogd en je zit in het Klantenoverzicht, dan kun je rechtsboven op de drie puntjes klikken en kiezen voor Instellingen.
De instellingen worden nu geopend.
Je kunt daar een aantal gegevens invullen in de tabbladen:
-
Algemeen. In dit tabblad vul je het type klant in, de rechtsvorm en de naam.
-
Contact. In dit tabblad vul je de contactgegevens van de klant in. Als er een koppeling wordt gemaakt met de administratie in SnelStart dan worden de contactgegevens uit de administratie overgenomen.
-
Administraties. In dit tabblad kun je de klant koppelen aan één of meer administraties. In de meeste gevallen is dit één administratie. Als je de juiste administratie koppelt dan heb je de gegevens ook beschikbaar voor andere toepassingen zoals SnelStart Fiscaal.
-
Fiscaal. In dit tabblad stel je de juiste belastingplicht in. Daarmee krijg je in SnelStart Fiscaal toegang tot de betreffende belastingaangiften voor je klant.
Let op: Voor de omzetbelasting vul je het omzetbelastingnummer (ob-nummer) in.Een ob-nummer bestaat uit:
- 9 cijfers. Voor een zzp'er: de 9 cijfers van een Burgerservicenummer (bsn)
- de letter B
- 2 cijfers, ook wel subnummer genoemd
Voorbeeld van ob-nummer is: 111234567B0
Belangrijk! Vul hier niet het btw-identificatienummer in. Het btw-id wordt door een ondernemer alleen gebruikt voor contacten met klanten en leveranciers. Hiermee laat de ondernemer zien dat er een belastingplicht is.
De knop Opslaan kan pas worden gebruikt als het tabblad Algemeen en het tabblad Fiscaal zijn ingevuld.
2.3 Nieuwe klanten
Door te klikken op de knop ‘+ Nieuw’ op het klantoverzicht kun je een nieuwe klant aanmaken. In het venster met instellingen zie je 4 tabbladen: Algemeen, Contact, Administratie en Fiscaal.
Algemeen
Bij het tabblad ‘Algemeen’ vul je het type klant in, de (eventuele) rechtsvorm en de naamgegevens.
De verschillende klanttypes zijn:
- Natuurlijk persoon
- Rechtspersoon
- Samenwerkingsverband
Een natuurlijk persoon is in dit geval bijvoorbeeld een particuliere klant, een ondernemer met een eenmanszaak (zzp’er), de directeur-aandeelhouder van een B.V. of de firmant in een vennootschap onder firma (vof). Voor deze personen vul je de naamgegevens in. Belangrijk daarbij is in ieder geval de achternaam, maar vul de gegevens zoveel mogelijk in.
Bij een rechtspersoon moet je bijvoorbeeld denken aan een besloten vennootschap (B.V.), een naamloze vennootschap, een stichting of een vereniging. Kies de juiste rechtsvorm en vul de naam in.
In geval van samenwerkingsvormen kun je kiezen uit een vennootschap onder firma, een maatschap, een commanditaire vennootschap, een coöperatie of anders. Kies ook hier de juiste rechtsvorm en vul de naam in.
Contact
Bij het tabblad ‘Contact’ vul je CRM-gegevens van betreffende klant in.
Administraties
Door een koppeling te maken tussen de klant en een SnelStart administratie is het mogelijk om bijvoorbeeld de gegevens uit de administratie te gebruiken bij de belastingaangiften. Koppel daarom een of meer administraties aan de klant.
Nb. In het klantoverzicht zie je alleen de eerst gekoppelde administratie staan.
Fiscaal
Op het tabblad Fiscaal geef je aan welke belastingplicht er is voor die klant. Let op: dit gaat om de belastingplicht van de klant, en niet om de belastingplicht van een administratie. Zie de voorbeelden hieronder.
Zorg ervoor dat je de juiste fiscale nummers (BSN of RSIN) invult. Deze moeten ook uniek zijn, anders kun je de gegevens niet opslaan.
Opslaan van de gegevens
Voor het opslaan van de (nieuwe) klantgegevens dien je minimaal een (achter)naam in te vullen en de belastingplicht gekozen te hebben. Pas dan kun je de knop ‘Opslaan’ gebruiken.
Voorbeelden van invoeren nieuwe klanten:
a. Nieuwe particulieren klanten
b. Nieuwe ondernemer met een eenmanszaak
Vul bij de belastingplicht dus voor de inkomstenbelasting het BSN van de ondernemer zelf in (voor zijn aangifte inkomstenbelasting), en voor de omzetbelasting kies je ‘Ja’ als er omzetbelastingplicht is.
c. Nieuwe B.V. met wel een SnelStart administratie
d. Nieuwe B.V. als adviesklant, geen SnelStart Administratie en geen aangifte Vpb
e. Nieuwe directeur-aandeelhouder van een B.V.
f. Nieuwe Vennootschap onder firma met 2 firmanten
In dit geval hebben we 3 klanten: de v.o.f. (= de onderneming), firmant 1 en firmant 2.
Door bij alle drie klanten de koppeling met de SnelStart administratie te maken kun je in alle klantdossier direct naar de administratie van de onderneming. Met de koppeling bij de firmanten heb je de gegevens van de onderneming ook bschikbaar bij bijvoorbeeld de aangifte inkomstenbelasting.
Voor de vof krijg je dan het volgende:
En voor elk van de firmanten vul je de volgende instellingen in:
3. Dossiers
Een nieuwe optie die erbij is gekomen is het onderdeel Dossiers.
Als je vanuit het Klantenoverzicht een klant hebt aangeklikt dan kom je bij de optie Dossiers terecht. Hier staan alle aangemaakte dossiers van de betreffende klant.
Een dossier is te vergelijken met een map op je harde schijf. Een map op je harde schijf is een plek waar bestanden worden opgeslagen. Het helpt om je bestanden te organiseren.
Op dit moment kunnen er dossiers worden aangemaakt per belastingsoort en per jaar.
Je vindt in het dossier de door SnelStart aangemaakte berichten zoals bijvoorbeeld een bevestiging van het indienen en ontvangen van een belastingaangifte. Ook de ontvangen serviceberichten aanslagen en toeslagen worden opgeslagen in het dossier.
Als de klant een koppeling heeft gemaakt met een SnelStart administratie dan zit er bij de klant ook een dossier bij van de betreffende administratie. Door hierop te klikken wordt de administratie geopend in een nieuw tabblad.
Zelf een dossier aanmaken
Met de komst van de Online Dossiers kun je ook zelf dossierstukken toevoegen. Dat kan een korte notitie zijn over de betreffende klant, maar je kunt ook bijlagen uploaden voor bijvoorbeeld de belastingaangifte. Op deze manier heb je bij het invullen van de belastingaangifte de benodigde informatie direct bij de hand.
Door op de knop Nieuw Fiscaal Dossier te klikken kun je een dossier aanmaken.
Als je op de knop hebt geklikt dan wordt het volgende venster geopend:
Vul de volgende velden in: Type dossier en Jaar. Klik op Opslaan. Het dossier wordt aangemaakt.
Klik daarna op het dossier en kies voor Nieuw Dossier item. Het volgende venster wordt geopend, vul de gewenste velden in.
Klik tot slot op Opslaan. Het item is nu aangemaakt.
4. Fiscaal
Vanaf 1 juli 2024 heb je als accountant toegang tot nieuwe fiscale functionaliteiten in SnelStart. Gefaseerd voegen we functionaliteiten toe aan het fiscale pakket.
We starten met het indienen van een verzoek of wijziging aanslag vennootschapsbelasting 2024. Daarna volgt in de loop van 2024 het verzoek of wijziging inkomstenbelasting en begin 2025 komen de aangiften inkomsten- en vennootschapsbelasting en toeslagen beschikbaar. Ook de uitstelregeling wordt ondersteund. We ontwikkelen daarna door met aangiften dividend-, erf- en schenkbelasting. Tenslotte voorzien we ook de nodige controle- en adviestooling binnen SnelStart Fiscaal. Alle nieuwe functionaliteiten verschijnen automatisch in jouw SnelStart. Het doel is de accountants nog sneller en gemakkelijker te laten werken en daarmee de mogelijkheid te bieden hun klanten nóg betere service advies te geven.
Gebruik fiscaal
Een kantoor kan de fiscale functionaliteiten ook gebruiken zonder gebruik te maken van SnelStart Boekhouden voor die klant. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk voor particuliere belastingklanten de belastingaangifte in te vullen en te versturen.
Start aangifte
Voor het invullen van een aangifte, een verzoek of wijziging voorlopige aanslag heb je een dossier nodig van de betreffende belastingsoort en belastingjaar. Hieronder staat hoe je dit doet:
In het dossier (in dit geval ‘vennootschapsbelasting 2024) kun je klikken op Aangifte. Daarmee kom je in de aangifte voor dat jaar en kun je de gegevens voor de aangifte of het verzoek of wijziging voorlopige aanslag invullen. Zie hieronder:
Invullen aangifte
Vul je de aangiftegegevens in. De gegevens worden automatisch opgeslagen in de database, zodat apart opslaan niet nodig is.
Bij het onderdeel Administratie koppelen kun je de gegevens uit een SnelStart administratie inlezen in de aangifte. Je hebt bij de klantinstellingen een administratie kunnen selecteren, deze administratie zie je nu in SnelStart Fiscaal verschijnen. De gegevens m.b.t. de resultatenrekening en balans worden ingelezen in de aangifte. Dit kan ook meerdere keren gebeuren.
Let op: Als je dit doet gedurende het boekjaar doet, dan is er sprake van tussentijdse cijfers. Voor de aangifte inkomsten- of vennootschapsbelasting dien je dan de gegevens uiteraard wel om te zetten naar jaarcijfers!
Valideren aangifte
Voor het indienen van de aangifte bij de Belastingdienst is het noodzakelijk dat het aangiftebericht voldoet aan door de Belastingdienst en Digipoort gestelde eisen. Met de validatie van de aangifte beoordelen wij of dat het geval is. Validatiemeldingen geven aan of er onjuistheden in de aangifte/het formulier zijn aangetroffen.
Exporteren aangifte
Je kunt een export maken van de aangifte. Er komt dan een PDF-rapport van de aangifte beschikbaar via een download op je computer.
Indienen aangifte
Met het verzamel PKI-certificaat van SnelStart of een eigen PKI-certificaat kun je de aangifte direct indienen bij de Belastingdienst. Je ontvangt in het betreffende jaardossier binnen enkele minuten een terugkoppeling van het (succesvol) indienen bij en ontvangen door de Belastingdienst.
5. Kantoorinstellingen
De gegevens van de accountant worden ingevuld in de Kantoorinstellingen.
Klik rechtsboven op het tandwiel en kies voor Kantoorinstellingen.
Je bent nu terecht gekomen in het onderstaande scherm. Hier staan de volgende drie tabbladen: Algemeen, Fiscaal en PKI-certificaat. In deze drie tabbladen vul je de gegevens je kantoor in.
Tabblad Algemeen
De kantoornaam en contactgegevens worden automatisch overgenomen vanuit Mijn SnelStart. Met het pakket Accountant heb je toegang tot Mijn SnelStart. De Algemene instellingen van je kantoor kun je wijzigen in Mijn SnelStart.
Tabblad Fiscaal
In het tabblad Fiscaal kun je het Beconnummer en RSIN/Fiscaal nummer invullen.
Als accountant kun je gebruik maken van de mogelijkheden die de Belastingdienst biedt voor fiscale dienstverleners. Daarbij kun je bijv. denken aan het verzenden van aangiften namens klanten, de machtigingen om berichten op te halen en de uitstelregeling.
Voor deze mogelijkheden heb je wel een beconnummer nodig. ‘Becon ‘ staat voor ‘BElastingCONsulent’. Een Beconnummer is een registratienummer dat je bij de Belastingdienst kunt aanvragen.
Met een beconnummer kunt je gebruikmaken van de faciliteiten voor fiscaal dienstverleners. Daarmee ben je voor de Belastingdienst in die rol direct herkenbaar. Dat is voor de accountant gemakkelijk als je met de Belastingdienst contact opneemt. Andersom is het ook voor de Belastingdienst gemakkelijk om met jou contact op te nemen, bijvoorbeeld om bepaalde zaken te bespreken over aangiftes die je hebt ingediend, om eventuele fouten te voorkomen en, indien nodig, om je ondersteuning te bieden.
Tevens vul je hier het RSIN van het kantoor in. Alle rechtspersonen en samenwerkingsverbanden, zoals bv’s, verenigingen, stichtingen, vof’s en maatschappen krijgen bij inschrijving bij KVK naast een KVK-nummer ook een Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN). Dit nummer kan, net zo als het KVK-nummer, worden gebruikt om gegevens uit te wisselen met andere (overheids)organisaties, zoals de Belastingdienst.
Voor niet-rechtspersonen vul je het Burgerservicenummer (bsn) in.
Tabblad PKI-certificaat
In dit tabblad kun je de gegevens van het PKI-certificaat invullen.
Een PKI (overheids)certificaat is een type digitaal certificaat dat deel uitmaakt van de Public Key Infrastructure (PKI) van de Nederlandse overheid. Deze certificaten worden gebruikt om de beveiliging van elektronische communicatie te waarborgen. Ze bieden functies zoals authenticatie, versleuteling, en digitale handtekeningen, die essentieel zijn voor veilige transacties en communicatie via het internet.
PKI certificaat van SnelStart
Met SnelStart kun je aangiften berekenen en direct indienen bij de Belastingdienst. Dit gebeurt in SBR formaat door het beveiligde digitale kanaal Digipoort. Voor het indienen van de aangifte kan je gebruik maken van het PKI certificaat van SnelStart. Hier is dus geen e-herkenning of eigen certificaat voor nodig.
Eigen certificaat
In SnelStart kun je ook kiezen om een eigen PKI overheidscertificaat te gebruiken. Het moet dan wel gaan om een P12 certificaat. Met dat certificaat kun je alle soorten aangiften indienen. De voordelen van een eigen certificaat voor (fiscaal) dienstverleners zijn dat je naast het indienen van aangiften ook gebruik kunt maken van:
- Het ophalen van de Vooraf ingevulde aangifte (VIA)
- Het ontvangen van elektronische kopieën van aanslagen (SBA)
- Het ontvangen van informatie over verleende toeslagen (SBT)
- Het ontvangen van informatie over uitstel en ingediende aangiftes (uitstelregeling)
- Het beheren van de machtigingen.
Je kunt een PKI-overheidscertificaat kopen bij verschillende externe aanbieders. Hier zijn kosten aan verbonden en het certificaat is maar een bepaalde tijd geldig. Alleen een beperkt aantal partijen, erkend door de Nederlandse overheid, mag deze certificaten verstrekken. Kijk voor meer informatie hierover op de website van Logius.
Omdat het ophalen van SBA’s en SBT’s maar via 1 fiscaal softwarepakket heb je de keuze om bij het gebruik van een eigen certificaat wel of niet de SBA’s en SBT’s op te halen bij Digipoort. Je kunt dus je eigen certificaat gebruiken bij SnelStart voor alleen het verzenden van aangiften zonder dat je SBA’s en SBT’s ophaalt via SnelStart.
Was dit artikel nuttig?