Werken met kostenplaatsen in SnelStart Web. Hoe werkt dit?

Vanaf het pakket inZicht kun je in SnelStart Web werken met kostenplaatsen. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Door te werken met kostenplaatsen kun je kosten en opbrengsten koppelen aan een eenheid, afdeling, project of bedrijfsonderdeel. Hierdoor ontstaat een duidelijk overzicht van de verschillende kostenposten die er zijn binnen een bedrijf. Je houdt grip op je financiën en je hebt altijd een eerlijk beeld van je situatie. 

In SnelStart Web kun je alleen de kosten van een inkoopfactuur boeken op een kostenplaats. De opbrengsten van een verkoopfactuur kun je daar niet boeken. In SnelStart 12 kan dat wel allebei. Lees hier hoe je in SnelStart 12 kunt werken met kostenplaatsen. 

1. Werken met Kostenplaatsen in SnelStart Web

Stap 1: De kostenplaats aanmaken
Als eerste maak je de kostenplaats aan. Dat kan op dit moment alleen in SnelStart 12. Nadat de kostenplaats daar is aangemaakt kun je hier in SnelStart Web op boeken. Klik hier om te lezen hoe je een kostenplaats in SnelStart 12 aanmaakt. 

Stap 2: Instellen welke kosten geboekt moeten worden op een kostenplaats
Je kunt per grootboekrekening instellen of de kosten die daarop worden geboekt op een kostenplaats moeten komen of niet. Je hebt de keuze uit Nee, Niet verplicht of Verplicht. Als je kiest voor nee dan zal de optie voor het boeken op een kostenplaats niet naar voren komen. Kies je voor Niet verplicht of Verplicht dan komt deze optie wel naar voren. 

Ga links in het overzicht naar Grootboeken. Selecteer de rekening en kies op Wijzigen. 

wijzigenkostenplaats_b

Je ziet een overzicht van de rekening. Hier zie je de optie Kostenplaats staan. Klik op het pijltje om te kiezen voor Nee, Niet verplicht of Verplicht. 

Kostenplaats_b

Stap 3: de kostenplaats koppelen aan de inkoopboeking
Nadat de kostenplaatsen zijn ingesteld in SnelStart 12 kan er een kostenplaats worden toegevoegd aan de inkoopboeking in SnelStart Web.

Ga naar je inkoopoverzicht en selecteer de inkoopfactuur waaraan de kostenplaats moet worden toegevoegd. Klik op Controleren of Wijzigen. In Stap 1 kun je de basisgegevens controleren en klik daarna op Naar stap 2. In Stap 2 is het mogelijk om een kostenplaats toe te voegen. Zie afbeelding hieronder:
kostenplaats_b

Zie je geen optie om een kostenplaats toe te voegen dan is er op de gekozen grootboekrekening (in de afbeelding hierboven is dat de grootboekrekening inkopen hoog tarief) niet ingesteld dat kostenplaatsen verplicht of niet verplicht is. 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee