1. Kas en Bank

Bankafschriften handmatig inlezen in SnelStart Web

Vanaf het pakket inOrde kun je in SnelStart Web bankafschriften inlezen. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Vanaf het pakket inOrde kun je bankafschriften inlezen. Heb je het pakket inOrde of inStap, dan is het wel noodzakelijk dat je accountant toegang heeft tot je administratie. Je kunt namelijk zelf niet je bankrekeningnummer in je administratie zetten. Dit kan de accountant wel voor je doen. De accountant kan de ingelezen bankafschriften dan ook verwerken. Heb je het pakket inKaart of hoger dan kun je zelf je bankrekeningnummer instellen en de ingelezen bankmutaties verwerken. In dit stappenplan lees je hoe je dit kunt doen. 

Vanaf het pakket inKaart kunnen bankafschriften ook in SnelStart 12 worden ingelezen. Lees hier hoe dit werkt. 

Heb je een zakelijke rekening bij de ABN-Amro, Rabobank, Knab, ING of Triodos? Dan kun je ook een automatische bankkoppeling instellen. In dit artikel lees je vanaf welk pakket dit mogelijk is. 

1. Bankafschriften inlezen

Download eerst het bankafschrift in de omgeving van je bank. 

  1. Open je administratie in Web en ga links in het overzicht naar Kas en Bank.
  2. Hier moet je bankrekeningnummer zijn toegevoegd. Heb je het pakket inOrde of inStap dan kun je dit zelf niet doen. De accountant die rechten heeft in je administratie kan dit wel voor je doen. 
    Heb je het pakket inKaart of hoger dan kun je zelf het bankrekeningnummer toevoegen. klik op Nieuw. Vul het volledige IBAN-nummer in. De BIC-code wordt daarna automatisch gevuld. Selecteer bij Grootboekrekening het dagboek bank waarin de mutaties moeten worden geboekt. Kies voor Nieuw grootboek in het veld grootboekrekening als je een nieuw dagboek wilt aanmaken. In dit dagboek worden de bankmutaties gezet. Het dagboek krijgt standaard functie 2 (dagboek bank).
  3. Nadat je bankrekeningnummer is toegevoegd kun je een bankafschrift inlezen. Klik bovenin op de knop Upload bankafschrift. Selecteer het bestand dat je hebt gedownload bij je bank en kies voor Openen. Het bestand wordt ingelezen.

Informatie over het te downloaden bestand bij de bank
Onderstaande bestandsformaten kunnen door SnelStart worden verwerkt. Het gebruik van CAMT.053 geeft het beste resultaat.

Knipsel1

* De CSV bestanden van de ING kunnen alleen komma gescheiden zijn. 

Een particulier bestand inlezen, kan dat?
Het inlezen van zakelijke afschriften ondersteunen wij. Bij het inlezen van particuliere afschriften kunnen wij niet garanderen dat dit lukt. Ons advies is om dit altijd te proberen. Het kan ook wel eens helpen om kleinere periodes tegelijk in te lezen. Als het niet werkt dan kunnen wij hier helaas geen verdere ondersteuning op bieden. 

Het is niet mogelijk om de mutaties van je creditcard in te lezen.


Let op:
Het kan zijn dat het gedownloade afschriftbestand er uitziet als een geel mapje met een rits. Dat betekent dat het een gecomprimeerd (ingepakt) bestand is. Dit moet eerst worden uitgepakt voordat je het kunt inlezen. Dit doe je door het bestand te selecteren en te klikken op je rechtermuisknop. Kies voor Uitpakken. Het bestand wordt dan nog een keer opgeslagen, maar dan uitgepakt. Het uitgepakte bestand kun je inlezen. 


Een bankafschrift verwijderen
Een ingelezen bankmutatie kan alleen worden verwijderd vanuit SnelStart 12. Dit is de versie die op een Windows omgeving kan worden geïnstalleerd. In deze omgeving kun je ook in je administratie werken. Ga in SnelStart 12 naar het tabblad Boekhouden → Boekhouden.

Open het dagboek waarin je mutaties staan en selecteer de regel die je wilt verwijderen. Klik op de knop verwijderen.

Wil je ook het ingelezen afschriftbestand verwijderen ga dan naar het tabblad Boekhouden → Bankieren. Selecteer het bankrekeningnummer en open de map afschriften. Daar vind je een overzicht van alle ingelezen afschriftbestanden. Selecteer het betreffende bestand en klik op verwijderen. Let op: In een afschriftbestand staan meerdere mutaties van een betreffende dag. 

Pas wanneer het afschriftregel uit het dagboek bank en het bankafschrift uit bankieren is verwijderd kan een bankafschrift van die dag opnieuw worden ingelezen. 

Klik hier om SnelStart 12 te downloaden.


2. Het bankafschrift opnieuw koppelen
Op het moment dat bankafschriften worden ingelezen kijkt SnelStart automatisch of de afschriften kunnen worden gekoppeld. Het kan zijn dat je eerst de bankafschriften inleest en pas later je verkoop- en inkoopfacturen in SnelStart zet. Je kunt dan de ingelezen bankafschriften opnieuw te koppelen, dit kan vanaf inStap. Er wordt dan opnieuw gekeken of de afschriften kunnen worden gekoppeld.

Open je administratie in Web en ga links in het overzicht naar Kas en Bank. Klik op dagboek bank zodat deze wordt geopend. Linksboven staat de optie Opnieuw koppelen, klik hierop.
15-3 Deel 1_b
Kies daarna de gewenste optie: Afgelopen 30 dagen of Huidig boekjaar en klik tot slot op Opnieuw koppelen. Alles wordt nu nogmaals nagelopen en opnieuw gekoppeld.
15-3 deel 2 juiste rand_b

In SnelStart Web is het nog niet mogelijk om incassobestanden en betaalbestanden aan te maken voor de bank. In SnelStart 12 kun je dit wel doen. 

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee