1. Kas en Bank

Bankafschriften handmatig inlezen in SnelStart Web

Vanaf het pakket inOrde kun je in SnelStart Web bankafschriften inlezen. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Heb je het pakket inOrde of het pakket inStap, dan is het wel noodzakelijk dat je accountant toegang heeft tot je administratie. De accountant zorgt namelijk dat het bankrekeningnummer in je administratie wordt ingesteld en dat de ingelezen bankmutaties worden verwerkt. Daarna kun je de bankafschriften inlezen.

Vanaf het pakket inKaart kunnen bankafschriften ook in SnelStart 12 worden ingelezen. Lees hier hoe dit werkt. 

Heb je een zakelijke rekening bij de ABN-Amro, Rabobank, Knab, ING of Triodos? Dan kun je ook een automatische bankkoppeling instellen. 

1. Bankafschriften inlezen

Download eerst het bankafschrift in de omgeving van je bank. 

  1. Open je administratie in Web en ga links in het overzicht naar Kas en Bank.
  2. Zorg ervoor dat je bankrekeningnummer is toegevoegd in de administratie. Heb je het pakket inOrde of inStap dan moet je accountant dit doen (lees hierboven voor info).
  3. Heb je inKaart of hoger dan kun je zelf het bankrekeningnummer toevoegen. klik op Nieuw. Vul het volledige IBAN-nummer in. De BIC-code wordt daarna automatisch gevuld. Selecteer bij Grootboekrekening het dagboek bank waarin de mutaties moeten worden geboekt. Kies voor Nieuw grootboek in het veld grootboekrekening als je een nieuw dagboek wilt aanmaken. In dit dagboek worden de bankmutaties gezet. Het dagboek krijgt standaard functie 2 (dagboek bank).
  4. Is je bankrekeningnummer toegevoegd dan kan het bestand worden ingelezen. Klik op de knop Bankafschriften inlezen. Selecteer het bestand dat je hebt gedownload bij je bank en kies voor Openen. Het bestand wordt ingelezen.

Informatie over het te downloaden bestand bij de bank
Onderstaande bestandsformaten kunnen door SnelStart worden verwerkt. Het gebruik van CAMT.053 geeft het beste resultaat.

Knipsel1

* De CSV bestanden van de ING kunnen alleen komma gescheiden zijn. 

Het is niet mogelijk om de mutaties van je creditcard in te lezen.


Een bankafschrift verwijderen
Een ingelezen bankmutatie kan alleen worden verwijderd vanuit SnelStart 12. Dit is de versie die op een Windows omgeving kan worden geïnstalleerd. In deze omgeving kun je ook in je administratie werken. Ga in SnelStart 12 naar het tabblad Boekhouden → Boekhouden.
Open het dagboek waarin je mutaties staan en selecteer de regel die je wilt verwijderen. Klik op de knop verwijderen.

Wil je ook het ingelezen afschriftbestand verwijderen ga dan naar het tabblad Boekhouden → Bankieren. Selecteer het bankrekeningnummer en open de map afschriften. Daar vind je een overzicht van alle ingelezen afschriftbestanden. Selecteer het betreffende bestand en klik op verwijderen. Let op: In een afschriftbestand staan meerdere mutaties van een betreffende dag. 

Pas wanneer het afschriftregel uit het dagboek bank en het bankafschrift uit bankieren is verwijderd kan een bankafschrift van die dag opnieuw worden ingelezen. 

Klik hier om SnelStart 12 te downloaden.


2. Het bankafschrift opnieuw koppelen
Op het moment dat bankafschriften worden ingelezen kijkt SnelStart automatisch of de afschriften kunnen worden gekoppeld. Het kan zijn dat je eerst de bankafschriften inleest en pas later je verkoop- en inkoopfacturen in SnelStart zet. Je kunt dan de ingelezen bankafschriften opnieuw te koppelen, dit kan vanaf inStap. Er wordt dan opnieuw gekeken of de afschriften kunnen worden gekoppeld.

Open je administratie in Web en ga links in het overzicht naar Kas en Bank. Klik op dagboek bank zodat deze wordt geopend. Linksboven staat de optie Opnieuw koppelen, klik hierop.
15-3 Deel 1_b
Kies daarna de gewenste optie: Afgelopen 30 dagen of Huidig boekjaar en klik tot slot op Opnieuw koppelen. Alles wordt nu nogmaals nagelopen en opnieuw gekoppeld.
15-3 deel 2 juiste rand_b


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee