1. Kas en Bank

De nieuwe generatie bankkoppeling via PSD2

Vanaf het pakket inOrde kun je de nieuwe generatie bankkoppeling via PSD2 maken. Deze koppeling is nu beschikbaar voor de Knab, ABN Amro, SNS, ASN en de Regiobank. In dit artikel lees je alles hierover.

Een bankkoppeling via PSD2 maakt het gemakkelijker om je financiële zaken te regelen. Je bankmutaties worden automatisch meerdere keren per dag ingelezen, waardoor je administratie altijd up-to-date is. In dit artikel lees je meer over PSD2 en hoe je de koppeling maakt.


1. Wat is PSD2?
De nieuwe generatiebankkoppeling maak je op basis van PSD2 (Payment Services Directed). Dit is een Europese wet voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven. Deze wet is in februari 2019 ingevoerd. Door deze wet zijn banken verplicht om hun banksystemen toegankelijk te maken voor derde partijen. Jij bepaalt hierdoor zelf wie toegang krijgt tot informatie op jouw betaalrekeningen.

SnelStart is zo'n derde partij. Wij hebben een vergunning gekregen van de Nederlandsche bank (DNB). DNB stelt hoge eisen voor het afgeven van een PSD2 vergunning. Zo moeten we voldoen aan allerlei vereisten en principes om ervoor te zorgen dat onze activiteiten veilig, betrouwbaar en compliant zijn. Bijvoorbeeld: het hebben van stevige beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van de betalingsgegevens te waarborgen.

Hoe werkt PSD2?
Als je de bankkoppeling op basis van PSD2 aanvraagt moeten wij screenen of je een integere partij bent. Dit doen wij door het opvragen van extra informatie zoals een (deels afgeschermd) identiteitsbewijs, persoonlijke achtergrondinformatie en inzicht in de uiteindelijke belanghebbenden van je organisatie. Daarnaast monitoren we het transactieverloop op je rekening op personen met wie je zaken doet of afwijkend betaalgedrag. Dit doen wij op basis van de Wet op financieel toezicht (Wft), de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) en Sanctiewet 1977.  

 Wat zijn de voordelen van PSD2?

  • Je transacties worden automatisch meerdere keren per dag verwerkt
  • Je actuele banksaldo is altijd zichtbaar in je administratie
  • Je verleent zelf toestemming en kan dit op elk moment stopzetten
  • Geen extra kosten voor de koppeling
  • Een bankkoppeling via PSD2 voldoet aan strenge beveiligingsnormen waardoor dit een veilige manier van koppelen is.

Wil je alles weten over PSD2? Klik hier om naar onze landingspagina te gaan.

 

Tip: Hieronder lees je hoe je de koppeling maakt. Deze stappen hebben we ook in een kort stappenplan samengevoegd. Kom je daar niet uit? Lees dan de veelgestelde vragen in dit artikel. 

De koppeling maak je in twee stappen. Stap 1 is het klantonderzoek. Daarbij controleren we wie je bent en of je een betrouwbare partij bent. We kunnen aanvullende informatie opvragen, zoals een (gedeeltelijk afgeschermd) identiteitsbewijs, persoonlijke achtergrondinformatie en details over de uiteindelijke belanghebbenden van je organisatie (de UBO's). Nadat dit proces is voltooid ga je naar stap 2 om de koppeling te maken.

Het klantonderzoek moet je per administratie doorlopen.

Stap 1: Het klantonderzoek

Wat is belangrijk voordat je het klantonderzoek doorloopt?

  • Zorg dat je KVK-nummer, e-mailadres en NAW-gegevens bij je bedrijfsgegevens staan ingesteld. In SnelStart 12 vind je dit bij het tabblad Administratie - Instellingen. In SnelStart Web klik je rechtsboven op de naam van je administratie - Bedrijfsgegevens.
  • Tijdens het proces moet je je identiteit identificeren. Als je privé bankiert bij één van de volgende banken kun je dit via iDIN doen: ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, Regiobank en de Bunq. Kun je jezelf niet identificeren met iDIN dan moet je een kopie van de voor- en achterkant van je paspoort, rijbewijs of ID-kaart uploaden. Je kunt hiervoor de kopieID-app gebruiken. 
    Let op: Je mag alleen je BSN en foto verbergen.  
  • Als je een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak of BV met één aandeelhouder hebt moet je gegevens van de uiteindelijke belanghebbende (de UBO's) van je bedrijf invullen.  In sommige gevallen moet je hierover ook bewijs aanleveren zoals een vennootschapscontract, statuten of accountantsverklaring. Wil je weten wie de UBO's van jouw bedrijf zijn? In dit artikel lees je hier alles over.
  • Als je al een bankkoppeling hebt, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle transacties van de dag voordat je de nieuwe koppeling maakt, zijn ingelezen. Dit kun je doen door je administratie te openen in SnelStart 12 of door opnieuw in te loggen in SnelStart Web. Op deze manier voorkom je dat er mutaties missen tijdens de overstap van de oude naar de nieuwe bankkoppeling. De nieuwe koppeling leest in vanaf de dag dat je de koppeling aanvraagt.
  • Wil je de bankmutaties van voordat je de bankkoppeling maakt ook inzien? Zorg dan dat deze allemaal zijn ingelezen tot en met de dag voordat je deze koppeling maakt. Als je de koppeling vandaag maakt zorg dan dat alle mutaties tot en met gister in je administratie staan. 
  • Je kunt alleen zakelijke betaalrekeningen koppelen. Geen privé- of zakelijke spaarrekeningen.
  • Deze koppeling kun je alleen maken in een administratie die online staat.

Het klantonderzoek starten

  • Je kunt tussendoor stoppen. De ingevoerde gegevens worden 30 dagen bewaard
  • Controleer alle ingevoerde gegevens goed
  • Als je geen documenten hoeft aan te leveren doorloop je het proces binnen enkele minuten. Moet je wel documenten uploaden dan ben je er iets langer mee bezig. Nadat het klantonderzoek beoordeeld is krijg je een mail van ons en kun je verder met het aanvragen van de koppeling
    1. De koppeling maak je vanuit SnelStart Web. Ga naar onze website. Klik rechtsboven op Inloggen en open je administratie
    2. Klik links in het overzicht op Koppelingen. Typ in de zoekbalk: Bankkoppelingen. Klik op de tegel Bankkoppelingen SnelStart Bankkoppelingen 16Apr_b-1
      Klik op Naar Bankieren Bankieren 16pr_b
      Heb je het pakket inOrde? Dan vind je Koppelingen door rechtsboven op het Poppetje te klikken. Je kunt ook op deze link klikken om direct naar Bankieren te gaan: https://bankieren.snelstart.nl/ 
    3. Je komt in een nieuw bankierenscherm van SnelStart. Als je al rekeningnummers in je administratie hebt staan zie je deze hier
    4. Als voor één van die rekeningnummers de nieuwe koppeling beschikbaar is staat in de regel: Beschikbaar. Klik in die regel aan de rechterkant op de drie puntjes en ga naar Koppel & Wijzig bankrekening
      regelpsd2_b
    5. Klik op Bankrekening koppelen → Naar klantonderzoek. Als je contactgegevens niet stonden ingesteld krijg je hiervan een melding. Klik op Naar Basisinstellingen en stel bij het tabblad contact je voor- en achternaam in. Sluit daarna dit venster en klik weer opnieuw in de regel op Koppel & Wijzig bankrekening
    6. Wil je voor een nieuw rekeningnummer een koppeling maken? Klik bovenin op de knop Bankrekening toevoegen - Met automatische bankkoppeling → Naar klantonderzoek. Als je contactgegevens niet stonden ingesteld krijg je hiervan een melding. Klik op Naar Basisinstellingen en stel bij het tabblad contact je voor- en achternaam in. Sluit daarna dit venster en klik weer opnieuw op Bankrekening toevoegen
      bankkoppeling1_b
    7. Het klantonderzoek proces start nu. Lees de introductiepagina en klik op Starten
      Introductiepagina_b
    8. Het klantonderzoek proces doorloop je in minimaal 3 en maximaal 6 stappen
    9. In stap 1 zie je een samenvatting van de gegevens van jouw bedrijf. Deze staan bij de bedrijfsgegevens in je administratie. Kloppen de gegevens? Selecteer Ja, deze kloppen en ga naar de Volgende stap
      stap1gegevenskloppen_b-2
    10. Kloppen de gegevens niet? Selecteer Nee, deze kloppen niet en klik op Klantonderzoek afsluiten. Wijzig dit in je administratie bij je bedrijfsgegevens en herstart daarna weer dit proces. In SnelStart 12 vind je de bedrijfsgegevens door te gaan naar het tabblad Administratie - Instellingen. In SnelStart Web klik je rechtsboven op de naam van je administratie - Bedrijfsgegevens
      stap1gegevenskloppenniet_b-1
    11. In stap 2 staan de bestuurders van jouw bedrijf. Deze worden automatisch opgehaald vanuit jouw KVK gegevens. Zie je een rode driehoek staan? Klik dan op het potlood teken en vul de ontbrekende gegevens in. Kloppen de gegevens? Selecteer Ja, dit klopt. Ga akkoord met de twee verklaringen en ga naar de Volgende stap
      Stap2gegevenskloppen_b-2
    12. Kloppen de gegevens niet of staan er geen gegevens? Selecteer Nee, dit klopt niet en klik op de link + Bestuurder toevoegen. Vul de gegevens in en upload een recent uittreksel van de KVK of accountantsverklaring. Dit mag niet ouder zijn dan 12 maanden. Bij de functietitel kun je bijvoorbeeld Eigenaar invullen. Ga naar de Volgende stap
      Stap2gegevenstoevoegen_b
      stap2bestuurdertoevoegen_b
    13. In stap 3 moet je je identiteit verifiëren. Dit kun je via iDIN doen als je privé bankiert bij één van de volgende banken: ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, Regiobank en de bunq. Let op: Log hier in met de inloggegevens van de bank waar je privé bankiert. Bijvoorbeeld: Je bankiert zakelijk bij de Knab bank, maar privé bij de Rabobank. Log bij het identificeren via iDIN in met je inloggegevens van de Rabobank. Het gaat er in deze stap alleen om dat je jezelf kunt identificeren
      idinnieuw_b
    14. Bankier je bij een andere bank of kun je jezelf om een andere reden niet identificeren via iDIN? Klik dan op de link: Ik kan geen iDIN gebruiken. Upload een kopie van de voor- en achterkant van je paspoort, rijbewijs of ID-kaart. Je kunt hiervoor de KopieID-app gebruiken zodat je gemakkelijk je BSN en foto kunt verbergen
      idinnieuw_b-1
      stap3idinhandmatig_b
    15. Heb je een eenmanszaak of BV met één eigenaar dan krijg je nu een melding dat het klantonderzoek is voltooid. Je krijgt een e-mail als het klantonderzoek beoordeeld is, meestal is dit binnen enkele minuten. Als je documenten hebt geüpload of gegevens hebt ingevuld die handmatig door ons beoordeeld moeten worden kan het een aantal dagen duren voor je de mail krijgt. Als je de mail hebt ontvangen kun je verder naar
      stap 2 om de koppeling te maken.
    16. In stap 4 moet je de uiteindelijke belanghebbende van je bedrijf invoeren (de UBO's). Wil je weten wie de UBO's van jouw bedrijf zijn? Lees hier alles over de UBO's. Klik op de link
      + Belanghebbende toevoegen en vul de gegevens in
      stap4ubotoevoegen_b
      stap4uboinvoeren_b
    17. Heb je alle UBO's ingevoerd? Ga naar de Volgende stap
    18. Lees en selecteer de twee verklaringen en ga naar de Volgende stap. Door op het potlood te klikken kun je gegevens van de UBO's nog wijzigen
      stap4uboklaar_b
    19. Alle ingevulde gegevens worden nu automatisch gecontroleerd. Als dit akkoord is zie je een melding dat het klantonderzoek is voltooid.Je krijgt een e-mail als het klantonderzoek beoordeeld is, meestal is dit binnen enkele minuten. Als je documenten hebt geüpload of gegevens hebt ingevuld die handmatig door ons beoordeeld moeten worden kan het een aantal dagen duren voor je de mail krijgt. Als je de mail hebt ontvangen kun je verder naar  stap 2 om de koppeling te maken
    20. Als het klantonderzoek niet voltooid is kom je in stap 5 waar je een bewijs moet aanleveren van de belanghebbende (de UBO's). Dat kan een accountantsverklaring of uittreksel van de KVK zijn. Upload dat bestand en ga door naar de Volgende stap
      stap5bewijsaanleveren_b-1
    21. In de laatste stap (stap 6) moeten de belanghebbende zich afzonderlijk identificeren. Ze ontvangen een mail met daarin een verificatielink. Deze link is zeven dagen geldig. Daarmee kunnen ze zichzelf identificeren via iDIN of door het uploaden van een identiteitsbewijs. Ga naar de Volgende stap
      stap6afzonderlijkeidver_b
    22. De gegevens worden nu door ons gecontroleerd. Dit kan tot zeven werkdagen duren. Als de controle is afgerond krijg je automatisch bericht van ons via de mail. Als de controle voltooid is kun je daarna verder met het aanvragen van de koppeling
      klantonderzoekafgerond_b

    Hoe kan ik het klantonderzoek herstarten of opnieuw opstarten?

    Als je tussendoor stopt met het proces dan kun je dit op een later moment herstarten. Ga weer naar het nieuwe bankierenscherm. Klik bovenin op Bankrekening toevoegen- Met automatisch bankkoppeling. Selecteer de bank. Je krijgt een melding dat het klantonderzoek proces in behandeling is. Vanuit daar kun je het proces herstarten of opnieuw starten.

    Stap 2: De bankkoppeling maken

    Nadat het klantonderzoek is voltooid kun je de bankkoppeling maken. Dit doe je vanuit het nieuwe bankieren scherm in SnelStart.

    1. Als je de koppeling direct na het klantonderzoek maakt kom je nu weer terug in het bankierenscherm. Ververs dit scherm een keer zodat je verder kunt. 
    2. Heb je het klantonderzoek eerder voltooid en wil je de koppeling nu maken? Dan moet je opnieuw naar het bankierenscherm. Je komt hier vanuit SnelStart Web. Open daar je administratie. Ga links in het overzicht naar Koppelingen. Type in de zoekbalk: Bankkoppelingen. Klik op de tegel en ga Naar bankieren. 
      bankkoppelingen_b
      Klik op Naar Bankieren
      Bankieren 16pr_b
    3. Staat je rekeningnummer al in je administratie klik dan op de drie puntjes in de regel van het bankrekeningnummer dat je wilt koppelen en ga naar Koppel en wijzig bankrekening
      regelpsd2_b
    4. Klik op Bankrekening koppelen → Toestemming verlenen
      toestemmingverlenen_b
    5. Staat je rekeningnummer nog niet in je administratie? Klik bovenin op de knop Bankrekening toevoegen → Met automatische bankkoppeling. Selecteer je bank en klik op Naar je bank
      bank_b
    6. Je wordt doorgestuurd naar de omgeving van je bank. Log hier in
    7. Selecteer hier alle rekeningnummers waarmee je onder jouw SnelStart abonnement een koppeling wilt maken en/of al een bestaande koppeling mee hebt. Dat zijn ook de rekeningnummers die horen in een andere administratie die onder jouw SnelStart abonnement vallen. Als je een nummer niet selecteert dan vervalt die koppeling

      Let op:
      Je kunt alleen zakelijke betaalrekeningen selecteren. Je kunt geen privé of zakelijke spaarrekeningen koppelen. Klik op Ja, toestaan
    8. Je komt weer in het nieuwe scherm voor SnelStart bankieren. Selecteer hier alleen de rekeningnummers waarvoor je in deze administratie een koppeling wilt maken en klik op Bankrekening koppelen. Je kunt hier drie verschillende schermen zien waarin je het betreffende rekeningnummer(s) moet selecteren

      1. Als je nog geen bestaande koppeling hebt in een administratie die onder jouw account valt ziet dit er zo uit
      rekeningkoppelen_b
      2. Als je al een bestaande koppeling hebt met een bankrekening in deze administratie, dan worden die rekeningnummers al automatisch geselecteerd. Dit ziet er dan zo uit:
      rekeninginadmin_b
      3. Als je al een bankkoppeling hebt met rekeningnummers van deze bank in een andere administratie, dan zie je deze ook onderaan de lijst, maar ze zijn niet automatisch geselecteerd. Als je ervoor kiest om ze wel te selecteren, wordt de koppeling in de andere administratie stopgezet en wordt de koppeling aan deze administratie gekoppeld. Dit ziet er zo uit:
      koppelingandereadmin_b
    9. De koppeling is nu gemaakt. Het kan even duren (tot wel 5 minuten) voordat je Actief ziet staan bij de rekeningnummers. Je kunt het scherm een paar keer verversen of even de pagina afsluiten en opnieuw openen. Heb echt even geduld want als je de stappen nog een keer doorloopt gaat het vaak mis. Het saldo van je bank zie je nu ook in dit overzicht staan. Dat is het saldo dat SnelStart overneemt van je bank
    10. Had je al een bestaande bankkoppeling met de bank? Deze hebben wij nu technisch ontkoppeld. Dat betekent dat de oude koppeling niet meer inleest. Je moet die bankkoppeling(en) nog wel zelf verwijderen in de omgeving van je bank. Als je dat niet doet blijft de bank hier mogelijk kosten voor rekenen
    11. Wil je de koppeling nu ook in een andere administratie maken? Open dan die administratie en doorloop bovenstaande stappen nogmaals. Het klantonderzoek proces moet je per administratie doorlopen. Let er op dat je dan ook weer alle rekeningnummers selecteert waarvoor je een koppeling in deze of een andere administratie hebt zitten
    12. De mutaties worden nu vier keer per dag automatisch opgehaald bij je bank en ingelezen in je administratie. Het saldo dat je ziet is het saldo dat op je bank staat. De mutaties zie je terug in je dagboek bank. Vanaf de koppelingenpagina vanuit SnelStart Web kun je altijd naar dit nieuwe bankieren scherm gaan. Als je op de regel van je bankrekeningnummer klikt kom je in het transactieoverzicht. Daar zie je alle bankmutaties die zijn opgehaald via de bankkoppeling

    Een bankkoppeling maken voor een extra rekeningnummer
    Als je al een bankkoppeling hebt en je wilt voor een extra rekeningnummer van dezelfde bank een koppeling maken dan doe je dat weer vanuit het nieuwe bankierenscherm. Open je administratie in SnelStart Web. Ga links in het overzicht naar Koppelingen. Zoek de tegel van de Bankkoppelingen en klik op Naar bankieren. Je komt in het nieuwe bankierenscherm. Klik bovenin op de Knop Bankrekening toevoegen - Met automatische bankkoppeling. Selecteer je bank en doorloop de stappen vanaf punt 5 van hoofdstuk 2 van dit stappenplan. 


    De toestemming (consent) verlengen
    De toestemming om je bankmutaties op te halen is geldig voor een periode van 180 dagen. Als je deze toestemming wilt verlengen, moet je na 180 dagen opnieuw toestemming verlenen. Dit kun je doen vanaf de bankieren pagina, dezelfde pagina waar je de koppeling hebt gemaakt.

    1. Ga weer naar onze koppelingenpagina in SnelStart Web. Zoek de koppelingstegel 'bankkoppelingen' en klik daarop
    2. Je komt weer in het nieuwe scherm van bankieren
    3. Klik bovenin op de knop Bankrekening toevoegen → Met automatische bankkoppeling
    4. Selecteer je bank. Je wordt doorgeleid naar de site van de bank. Log daar in
    5. Je krijgt de vraag of je toestemming wilt verlenen. Selecteer de nummers en kies voor Ja. De toestemming is verlengd

    De koppeling stoppen
    Op dit moment kun je de koppeling stoppen door de verleende toestemming in te trekken. Dit doe je in de omgeving van je bank. Log daar in en ga naar het de plek waar je ziet aan welke derde partijen je toestemming hebt verleend. Trek daar de toestemming in. 

    3. Het transactieoverzicht

    In het nieuwe bankierenscherm zie je een transactieoverzicht. Daar staan alle mutaties die zijn ingelezen via de bankkoppeling.

    1. Open je administratie in SnelStart Web
    2. Ga links in het menu naar Koppeling en zoek de tegel 'bankkoppelingen'. Klik in die tegel op de knop Naar bankieren
    3. Je komt in het nieuwe bankierenscherm. Je ziet hier de rekeningnummers die in jouw administratie staan
    4. Klik op de regel van het rekeningnummer waarvan je de transacties wilt zien.
    5. Je ziet een lijst met alle afschriftregels die zijn ingelezen. 
      Let op: Je ziet hier alleen afschriftregels van mutaties die zijn ingelezen via een bankbestand of bankkoppeling
    6. Het datumveld staat standaard ingesteld op dit boekjaar. Je kunt dit veld aanpassen
    7. Rechtsboven staat een saldo. Dat is het saldo dat door de bank is meegegeven op het laatste afschriftbestand dat is ingelezen

    Filters
    Klik rechtsboven op Filters om het overzicht te filteren.

    4. Veelgestelde vragen

    Met welke banken kun je een koppeling via PSD2 maken?
    Op dit moment alleen met zakelijke betaalrekening van de Knab, ABN AMRO, SNS, ASN en Regiobank. 

    Vanaf welk pakket kun je de koppeling maken?
    Vanaf het pakket inOrde.

    Zijn er extra kosten verbonden aan de koppeling?
    Nee, wij rekenen geen extra kosten voor het maken van deze koppeling.

    Met hoeveel bankrekeningen kun je een koppeling maken?
    Er is geen beperking aan het aantal bankrekeningnummers waarmee je een koppeling kunt maken

    Met welke rekeningnummers kan ik de koppeling maken?
    Met de zakelijke betaalrekeningen

    Kan ik de koppeling ook met mijn zakelijke spaarrekening maken?
    Nee dat kan niet

    Om de hoeveel tijd moet ik de consent (toestemming) verlengen
    Elke 180 dagen moet je opnieuw toestemming geven. 

    Mijn accountant heeft rechten in mijn administratie. Kan mijn accountant de koppeling voor mij aanvragen?
    Nee, je moet de koppeling zelf aanvragen. Je moet zelf eigenaar zijn van een administratie waarin het bankrekeningnummer staat als je een koppeling gaat aanvragen.

    Kan ik in één administratie een bankkoppelingen maken met verschillende banken?
    Ja dat kan. Je moet het klantverificatieproces per administratie maar één keer te doorlopen. 

    Hoelang is het klantonderzoek proces geldig nadat ik dit heb doorlopen?
    Afhankelijk van de aangeleverde informatie wordt bepaald wat de geldigheidsduur van jouw verificatie zal zijn. Dat kan bijvoorbeeld 1, 3 of 5 jaar zijn.

    Kan ik bankafschriften ook nog handmatig inlezen nadat ik de koppeling heb ingesteld?
    Ja, als je voor een rekeningnummer een koppeling hebt ingesteld dan kun je nog steeds handmatig inlezen.


    Was dit artikel nuttig?

    Kcc-ja Kcc-nee