Vanaf het pakket inOrde kun je de nieuwe bankkoppeling via PSD2 maken.In dit artikel lees je alles hierover.
Een bankkoppeling via PSD2 maakt het gemakkelijker om je financiële zaken te regelen. Je bankmutaties worden automatisch meerdere keren per dag ingelezen, waardoor je administratie altijd up-to-date is. Wil je alles weten over PSD2? Klik hier om naar onze landingspagina te gaan.
Voor welke banken is deze koppeling beschikbaar?
Knab, ABN Amro, Rabobank, SNS, ASN, Regiobank, Triodos, ING, Van Lanschot Kempen en de bunq.
Welke rekeningen?
Alle zakelijke betaalrekeningen. Wil je ook je zakelijke spaarrekeningen koppelingen? Sommige banken bieden hiervoor een uitgebreide koppeling aan. Lees hier met welke banken dit kan en hoe dit werkt.
Let op:
Wil je een bankkoppeling maken met een SnelStart bankrekening? Lees dan dit artikel.
De koppeling maak je in twee stappen. Stap 1 is het klantonderzoek. Daarbij controleren we wie je bent en of je een betrouwbare partij bent. We kunnen aanvullende informatie opvragen, zoals een (gedeeltelijk afgeschermd) identiteitsbewijs, persoonlijke achtergrondinformatie en details over de uiteindelijke belanghebbenden van je organisatie (de UBO's). Nadat dit proces is voltooid ga je naar stap 2 om de koppeling te maken.
Hieronder lees je uitgebreid hoe je de koppeling maakt. Deze stappen hebben we ook in een
kort stappenplan samengevoegd.
1. Het klantonderzoek
Stap 1: Het klantonderzoek
Wat is belangrijk voordat je het klantonderzoek doorloopt?
- Zorg dat je KVK-nummer, e-mailadres en NAW-gegevens bij je bedrijfsgegevens staan ingesteld. In SnelStart 12 vind je dit bij het tabblad Administratie - Instellingen. In SnelStart Web klik je rechtsboven op de naam van je administratie - Bedrijfsgegevens.
- Tijdens het proces moet je je identiteit identificeren. Als je privé bankiert bij één van de volgende banken kun je dit via iDIN doen: ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, Regiobank. Kun je jezelf niet identificeren met iDIN dan moet je een kopie van de voor- en achterkant van je paspoort, rijbewijs of ID-kaart uploaden. Je kunt hiervoor de kopieID-app gebruiken.
Let op: Je mag alleen je BSN en foto verbergen. - Als je een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak of BV met één aandeelhouder hebt moet je gegevens van de uiteindelijke belanghebbende (de UBO's) van je bedrijf invullen. In sommige gevallen moet je hierover ook bewijs aanleveren zoals een vennootschapscontract, statuten of accountantsverklaring. Wil je weten wie de UBO's van jouw bedrijf zijn? In dit artikel lees je hier alles over.
- Let op: De nieuwe koppeling leest mutaties in vanaf de dag dat je de koppeling maakt. Wil je ook de mutaties van voor die tijd in je administratie hebben? Als je al een bestaande bankkoppeling had zorg er dan voor dat alle mutaties via die koppeling zijn ingelezen. Dit doe je door je administratie te openen in SnelStart 12 of een keer opnieuw in te loggen in SnelStart Web. Nadat de nieuwe koppeling actief is kun je geen mutaties meer handmatig inlezen. Je kunt dan wel hisotorische transacties inlezen via de nieuwe kopppeling. Je leest hier hoe dit werkt.
- Deze koppeling kun je alleen maken in een administratie die online staat.
Het klantonderzoek starten
- Heb je nog een oude bankkoppeling? Deze kun je beëindigen in de omgeving van je bank
- Het klantonderzoek moet je per administratie doorlopen
- Je kunt tussendoor stoppen. De ingevoerde gegevens worden 30 dagen bewaard.
- Als je geen documenten hoeft aan te leveren doorloop je het proces binnen enkele minuten. Moet je wel documenten uploaden dan ben je er iets langer mee bezig. Nadat het klantonderzoek beoordeeld is krijg je een mail van ons en kun je verder met het aanvragen van de koppeling.
- De gegevens van het klantonderzoek worden door ons gecontroleerd. Dit kan tot zeven werkdagen duren. Als de controle is afgerond krijg je automatisch bericht van ons via de mail. Als de controle voltooid is kun je daarna verder met het aanvragen van de koppeling.
- De koppeling maak je vanuit SnelStart Web. Ga naar onze website. Klik rechtsboven op Inloggen en open je administratie.
- Klik links in het overzicht op Koppelingen. Typ in de zoekbalk: Bankkoppelingen. Klik op de tegel Bankkoppelingen SnelStart.
Let op: Op de tegel staat de Rabobank nog niet genoemd, toch kan de zakelijke betaalrekening van deze bank via deze tegel gekoppeld worden.
Klik op Naar Bankieren.
Heb je het pakket inOrde? Dan vind je Koppelingen door rechtsboven op het Poppetje te klikken. Je kunt ook op deze link klikken om direct naar Bankieren te gaan: https://bankieren.snelstart.nl/. - Je komt in een nieuw bankierenscherm van SnelStart. Als je al rekeningnummers in je administratie hebt staan zie je deze hier.
- Klik op de blauwe knop Nieuw → met automatische bankkoppeling
- Klik op Bankrekening koppelen → Naar klantonderzoek. Als je contactgegevens niet stonden ingesteld krijg je hiervan een melding. Klik op Naar Basisinstellingen en stel bij het tabblad contact je voor- en achternaam in. Sluit daarna dit venster en klik weer opnieuw op de blauwe knop Nieuw.
- Het klantonderzoek proces start nu. Lees de introductiepagina en klik op Starten.
- Het klantonderzoek proces doorloop je in minimaal 3 en maximaal 6 stappen.
- In stap 1 zie je een samenvatting van de gegevens van jouw bedrijf. Deze staan bij de bedrijfsgegevens in je administratie. Kloppen de gegevens? Selecteer Ja, deze kloppen en ga naar de Volgende stap.
- Kloppen de gegevens niet? Selecteer Nee, deze kloppen niet en klik op Klantonderzoek afsluiten. Wijzig dit in je administratie bij je bedrijfsgegevens en herstart daarna weer dit proces. In SnelStart 12 vind je de bedrijfsgegevens door te gaan naar het tabblad Administratie - Instellingen. In SnelStart Web klik je rechtsboven op de naam van je administratie - Bedrijfsgegevens.
- In stap 2 staan de bestuurders van jouw bedrijf. Deze worden automatisch opgehaald vanuit jouw KVK gegevens. Zie je een rode driehoek staan? Klik dan op het potlood teken en vul de ontbrekende gegevens in. Kloppen de gegevens? Selecteer Ja, dit klopt. Ga akkoord met de twee verklaringen en ga naar de Volgende stap.
- Kloppen de gegevens niet of staan er geen gegevens? Selecteer Nee, dit klopt niet en klik op de link + Bestuurder toevoegen. Vul de gegevens in en upload een recent uittreksel van de KVK of accountantsverklaring. Dit mag niet ouder zijn dan 12 maanden. Bij de functietitel kun je bijvoorbeeld Eigenaar invullen. Ga naar de Volgende stap.
- In stap 3 moet je je identiteit verifiëren. Dit kun je via iDIN doen als je privé bankiert bij één van de volgende banken: ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, Regiobank en de Bunq bank. Let op: Log hier in met de inloggegevens van de bank waar je privé bankiert. Bijvoorbeeld: Je bankiert zakelijk bij de Knab bank, maar privé bij de Rabobank. Log bij het identificeren via iDIN in met je inloggegevens van de Rabobank. Het gaat er in deze stap alleen om dat je jezelf kunt identificeren.
- Bankier je bij een andere bank of kun je jezelf om een andere reden niet identificeren via iDIN? Klik dan op de link: Ik kan geen iDIN gebruiken. Upload een kopie van de voor- en achterkant van je paspoort, rijbewijs of ID-kaart. Je kunt hiervoor de KopieID-app gebruiken zodat je gemakkelijk je BSN en foto kunt verbergen.
- Heb je een eenmanszaak of BV met één eigenaar dan krijg je nu een melding dat het klantonderzoek is voltooid. Je krijgt een e-mail als het klantonderzoek beoordeeld is, meestal is dit binnen enkele minuten. Als je documenten hebt geüpload of gegevens hebt ingevuld die handmatig door ons beoordeeld moeten worden kan het een aantal dagen duren voor je de mail krijgt. Als je de mail hebt ontvangen kun je verder naar
stap 2 om de koppeling te maken. - In stap 4 moet je de uiteindelijke belanghebbende van je bedrijf invoeren (de UBO's). Wil je weten wie de UBO's van jouw bedrijf zijn? Lees hier alles over de UBO's. Klik op de link
+ Belanghebbende toevoegen en vul de gegevens in. - Heb je alle UBO's ingevoerd? Ga naar de Volgende stap.
- Lees en selecteer de twee verklaringen en ga naar de Volgende stap. Door op het potlood te klikken kun je gegevens van de UBO's nog wijzigen.
- Alle ingevulde gegevens worden nu automatisch gecontroleerd. Als dit akkoord is zie je een melding dat het klantonderzoek is voltooid. Je krijgt een e-mail als het klantonderzoek beoordeeld is, meestal is dit binnen enkele minuten. Als je documenten hebt geüpload of gegevens hebt ingevuld die handmatig door ons beoordeeld moeten worden kan het een aantal dagen duren voor je de mail krijgt. Als je de mail hebt ontvangen kun je verder naar stap 2 om de koppeling te maken.
- Als het klantonderzoek niet voltooid is kom je in stap 5 waar je een bewijs moet aanleveren van de belanghebbende (de UBO's). Dat kan een accountantsverklaring of uittreksel van de KVK zijn. Upload dat bestand en ga door naar de Volgende stap.
- In de laatste stap (stap 6) moeten de belanghebbende zich afzonderlijk identificeren. Ze ontvangen een mail met daarin een verificatielink. Deze link is zeven dagen geldig. Daarmee kunnen ze zichzelf identificeren via iDIN of door het uploaden van een identiteitsbewijs. Ga naar de Volgende stap.
- De gegevens worden nu door ons gecontroleerd. Dit kan tot zeven werkdagen duren. Als de controle is afgerond krijg je automatisch bericht van ons via de mail. Als de controle voltooid is kun je daarna verder met het aanvragen van de koppeling.
Hoe kan ik het klantonderzoek herstarten of opnieuw opstarten?
Als je tussendoor stopt met het proces dan kun je dit op een later moment herstarten. Ga weer naar het nieuwe bankierenscherm. Klik bovenin op Bankrekening toevoegen Met automatisch bankkoppeling. Selecteer de bank. Je krijgt een melding dat het klantonderzoek proces in behandeling is. Vanuit daar kun je het proces herstarten of opnieuw starten.
2. De bankkoppeling maken
Stap 2: De bankkoppeling maken
Nadat het klantonderzoek is voltooid kun je de bankkoppeling maken. Dit doe je vanuit het nieuwe bankieren scherm in SnelStart.
- Als je de koppeling direct na het klantonderzoek maakt kom je nu weer terug in het bankierenscherm. Ververs dit scherm een keer zodat je verder kunt.
- Heb je het klantonderzoek eerder voltooid en wil je de koppeling nu maken? Dan moet je opnieuw naar het bankierenscherm. Je komt hier vanuit SnelStart Web. Open daar je administratie. Ga links in het overzicht naar Koppelingen. Type in de zoekbalk: Bankkoppelingen. Klik op de tegel en ga Naar bankieren.
Klik op Naar Bankieren. - Klik op de blauwe knop Nieuw → toevoegen met Automatische koppeling.
- Selecteer bij gewenste bank en bankkoppeling je eigen bank en klik op → Naar je bank.
Je kunt hier ook bij sommige banken kiezen voor uitgebreid. Lees hier wat het verschil is tussen de standaard en uitgebreide koppeling
- Je wordt doorgestuurd naar de omgeving van je bank. Log hier in.
- Selecteer hier alleen de bankrekeningnummers(s) waarvoor je in deze administratie een koppeling wilt. Heb je meerdere administratie? Selecteer hier dan niet de bankrekeningnummers waarvoor je in een andere administratie een koppeling wilt. Ga dan naar de andere administratie en als daarvoor ook het klantonderzoek is voltooid kun je daar de andere rekeningnummers selecteren.
Let op: Je kunt alleen zakelijke betaalrekeningen selecteren. Je kunt geen privé of zakelijke spaarrekeningen koppelen.
Op dit moment is alleen voor de Knab de uitgebreide koppeling beschikbaar, waarbij je ook je zakelijke spaarrekening kunt koppelen?
Let op Knab brengt kosten voor deze koppeling in rekening. Klik hier voor meer informatie over de kosten. Als je al een Knab PSD2 koppeling hebt en je wilt overstappen naar de uitgebreide koppeling dan kan het voorkomen dat je op de dag van overstappen de transacties dubbel binnenkrijgt, deze kun je handmatig verwijderen. - Bevestig op de pagina van de bank.
- De koppeling is nu gemaakt. Het kan even duren (tot wel 5 minuten) voordat je Actief ziet staan bij de rekeningnummers. Je kunt het scherm een paar keer verversen of even de pagina afsluiten en opnieuw openen. Heb echt even geduld want als je de stappen nog een keer doorloopt gaat het vaak mis. Het saldo van je bank zie je nu ook in dit overzicht staan. Dat is het saldo dat SnelStart overneemt van je bank.
- Had je al een bestaande bankkoppeling met de bank? Deze hebben wij nu technisch ontkoppeld. Dat betekent dat de oude koppeling niet meer inleest. Je moet die bankkoppeling(en) nog wel zelf verwijderen in de omgeving van je bank. Als je dat niet doet blijft de bank hier mogelijk kosten voor rekenen.
- Wil je de koppeling nu ook in een andere administratie maken? Open dan die administratie en doorloop bovenstaande stappen nogmaals. Het klantonderzoek proces moet je per administratie doorlopen. Let er op dat je dan ook weer alle rekeningnummers selecteert waarvoor je een koppeling in deze administratie hebt zitten.
- De mutaties worden nu vier keer per dag automatisch opgehaald bij je bank en ingelezen in je administratie. Het saldo dat je ziet is het saldo dat op je bank staat. De mutaties zie je terug in je dagboek bank. Vanaf de koppelingenpagina vanuit SnelStart Web kun je altijd naar dit nieuwe bankieren scherm gaan. Als je op de regel van je bankrekeningnummer klikt kom je in het transactieoverzicht. Daar zie je alle bankmutaties die zijn opgehaald via de bankkoppeling.
- Let op: De transacties worden ingelezen vanaf de dag dat je de koppeling maakt. Om het saldo op je bank kloppend te hebben moet je ook de transacties vanaf 1 januari inlezen (begin boekjaar). Dit kun je doen via historische transacties ophalen. Al je transacties staan dan in SnelStart.
Een bankkoppeling maken voor een extra rekeningnummer
Als je al een bankkoppeling hebt en je wilt voor een extra rekeningnummer van dezelfde bank een koppeling maken dan doe je dat weer vanuit het nieuwe bankierenscherm. Open je administratie in SnelStart Web. Ga links in het overzicht naar Koppelingen. Zoek de tegel van de Bankkoppelingen en klik op Naar bankieren. Je komt in het nieuwe bankierenscherm. Klik bovenin op de Knop Bankrekening toevoegen - Met automatische bankkoppeling. Selecteer je bank en doorloop de stappen vanaf punt 5 van hoofdstuk 3 van dit stappenplan.
Hoe kan ik de bankkoppeling opheffen?
Als je geen gebruik meer wilt maken van een bankkoppeling dan kun je deze deactiveren.
Dit doe je als volgt: in Bankieren ga je naar de lijst met je bankrekeningen. Klik op de drie puntjes achteraan de regel van de betreffende rekeningen en kies voor Bankkoppeling deactiveren. De bankkoppeling wordt nu stopgezet.
Let op: De transacties zullen nog wel worden aangeleverd door de bank, echter zullen ze niet meer worden ingelezen in de administratie, ze worden direct verwijderd. Na 180 dagen verloopt de toestemming voor het aanleveren van de transacties, dus daarna zal de bank de transacties niet meer aanleveren.
3. Veelgestelde vragen
Met welke banken kun je een koppeling via PSD2 maken?
Op dit moment met zakelijke betaalrekening van de Knab, ABN AMRO, SNS, ASN, Regiobank, ING, Triodos, Van Lanschot Kempen en de Bunq bank.
Vanaf welk pakket kun je de koppeling maken?
Vanaf het pakket inOrde.
Zijn er extra kosten verbonden aan de koppeling?
Nee, wij rekenen geen extra kosten voor het maken van deze koppeling.
Met hoeveel bankrekeningen kun je een koppeling maken?
Er is geen beperking aan het aantal bankrekeningnummers waarmee je een koppeling kunt maken
Ik had al een bankkoppeling. Is die nu automatisch verwijderd?
Als je al een bestaande bankkoppeling had dan hebben wij deze nu technisch ontkoppeld nadat je de nieuwe bankkoppeling hebt gemaakt. Je moet de oude bankkoppeling nog wel zelf verwijderen in de omgeving van je bank. Als je dat niet doet blijft de bank hier mogelijk kosten voor rekenen.
Met welke rekeningnummers kan ik de koppeling maken?
Met de zakelijke betaalrekeningen
Om de hoeveel tijd moet ik de consent (toestemming) verlengen
Elke 180 dagen moet je opnieuw toestemming geven. Lees hier hoe dit werkt.
Wat is de rol van ibanXS?
Voor het maken van bepaalde bankkoppelingen is een PSD2-vergunning nodig. SnelStart beschikt nu over een PSD2-vergunning en we werken hard aan de implementatiefase binnen de organisatie. Daarnaast moet ook de techniek ‘onder de motorkap’ het werken met PSD2-koppelingen ondersteunen. We maken daarom voorlopig nog gebruik van de diensten van ibanXS. Lees hier bij de meestgestelde vragen meer over IbanXS
Mijn accountant heeft rechten in mijn administratie. Kan mijn accountant de koppeling voor mij aanvragen?
Nee, je moet de koppeling zelf aanvragen. Je moet zelf eigenaar zijn van een administratie waarin het bankrekeningnummer staat als je een koppeling gaat aanvragen.
Kan ik in één administratie een bankkoppelingen maken met verschillende banken?
Ja dat kan. Je moet het klantverificatieproces per administratie maar één keer te doorlopen.
Hoelang is het klantonderzoek proces geldig nadat ik dit heb doorlopen?
Afhankelijk van de aangeleverde informatie wordt bepaald wat de geldigheidsduur van jouw verificatie zal zijn. Dat kan bijvoorbeeld 1, 3 of 5 jaar zijn.
Kan ik bankafschriften ook nog handmatig inlezen nadat ik de koppeling heb ingesteld?
Nee, dit is niet meer mogelijk. Je kan alleen nog inlezen via de optie historische transacties.
Waarom hebben ondernemers persoonlijk toegang tot SnelStart nodig om een bankkoppeling te maken?
Een bankkoppeling kan alleen aangemaakt worden in een administratie waarin je online samenwerkt met je klant (de ondernemer) en waarbij de ondernemer het ken-je-klant proces heeft doorlopen.
Bij de aanvraag van een bankkoppeling moet je klant persoonlijk het ken-je-klant proces van SnelStart doorlopen. Dit houdt in dat hij toegang moet hebben tot SnelStart om de aanvraag te kunnen doen en persoonlijk toestemming moet verlenen voor het delen van zijn bankgegevens met SnelStart.
Het ken-je-klant proces is niet eenmalig, maar doorlopend. Continu monitoren we onze klanten en doen we verschillende onderzoeken. Dit klantonderzoek brengt kosten met zich mee, die verrekend zijn in een SnelStart abonnement. Deze maatregelen zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de bankkoppeling veilig en conform de geldende regelgeving wordt ingesteld.
Klik hier voor meer informatie over onze samenwerkingsabonnementen.
Was dit artikel nuttig?