Een factuur maken in SnelStart Web

Vanaf inStap kun je in SnelStart Web een factuur maken en versturen. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Een factuur maken

  1. Ga links in het overzicht naar Facturen en klik bovenin op + Nieuwe factuur. In 4 stappen kun je een factuur maken en versturen.
  2. Selecteer in stap 1 de klant of klik op + Nieuwe klant om een nieuwe klant aan te maken.
  3. In stap 2 worden de factuurdatum, order/leverdatum en betalingstermijn automatisch gevuld. Controleer deze gegevens en klik op Dit klopt zo. Eventueel kun je nog een orderreferentie toevoegen.
  4. In stap 3 vul je de orderregel(factuurregels) in. In het veld aantal vul je het aantal in, en in het veld omschrijving voeg je het artikel toe. Staat je artikel nog niet in je administratie klik dan op + Nieuw artikel om dit toe te voegen. Door op het + plus teken te klikken kun je een extra factuurregel toevoegen.
  5. Rechtsboven staat de optie Btw-instellingen. Hier kun je kiezen voor inclusief btw, exclusief btw of Btw verlegd. Door op +korting toevoegen te klikken kun je een kortingspercentage invullen. Dit geldt voor het totale factuurbedrag. Je kunt geen kortingspercentage per factuurregel invoeren. 
  6. Je kunt kiezen voor Tussentijds opslaan. De factuur wordt dan als concept in het factuuroverzicht opgeslagen en deze kun je op een later moment afronden. Of klik op Verder gaan om door te gaan naar Stap 4.
  7. In stap 4 kun je de factuur direct per mail versturen of kiezen voor alleen Opslaan. In deze stap kun je ook de tekst van het mailbericht aanpassen en of bijlages toevoegen. Door op standaard E-mail te klikken kun je de tekst van het emailbericht standaard aanpassen. Dat houdt in dat elk emailbericht er zo uit ziet. Lees hier meer informatie hierover.

Alleen tekst
Je kunt ook losse tekst in de factuur zetten op de plek waar je factuur/orderregels staan (stap 3). Laat het veld aantal en leeg en begin in het veld omschrijving met het typen van de tekst. Kies de optie gebruik als omschrijving. Deze optie komt automatisch naar voren tijdens het typen.

Lege regel
Wanneer je een lege regel tussen de orderregels wilt laat dan het veld aantal en omschrijving leeg en maak een nieuwe regel aan door op het grote plus teken te klikken.

UBL bestand
Wanneer je een factuur per mail verstuurd wordt er automatisch een UBL bestand meegestuurd. Wil je dit niet dan kun je op de klantkaart bij het tabblad emailadressen dit vinkje uitzetten.
Wij versturen het type Simplerinvoicing UBL 1.1 (UBL 2.1).


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee