Een factuur maken in SnelStart Web

Vanaf inStap kun je in SnelStart Web een factuur maken en versturen. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Een factuur maken

  1. Ga links in het overzicht naar Facturen en klik bovenin op + Nieuwe factuur. In 4 stappen is het mogelijk om de factuur te maken en te versturen.
  2. Selecteer in stap 1 de klant voor wie de factuur is of klik op + Nieuwe klant om een nieuwe klant aan te maken.
  3. In stap 2 worden de factuurdatum, order/leverdatum en betalingstermijn automatisch gevuld. Controleer deze gegevens en klik op Dit klopt zo. Eventueel kan er ook nog een orderreferentie worden toegevoegd.
  4. In stap 3 vul je de orderregel(factuurregels) in. Vul in het veld aantal het aantal in en in het veld omschrijving kun je het artikel toevoegen. Staat je artikel nog niet in je administratie klik dan op + Nieuw artikel om dit toe te voegen.
  5. Door op het grote + plus teken te klikken kun je een nieuwe factuurregel toevoegen. Je kunt ook kiezen voor Tussentijds opslaan. De factuur wordt dan als concept in het factuuroverzicht opgeslagen en deze kun je op een later moment afronden.
  6. In stap 4 kun je de factuur direct per mail versturen of kiezen voor alleen Opslaan. In deze stap kun je ook de tekst van het mailbericht aanpassen en of bijlages toevoegen. Deze tekst kan ook standaard worden aangepast. Lees hier hoe dat moet.

Alleen tekst
Wil je alleen tekst in de orderregel? Dat is mogelijk. Laat het veld aantal leeg en begin in het veld omschrijving met het typen van de tekst. Kies de optie gebruik als omschrijving. Deze optie komt automatisch naar voren tijdens het typen. 

Lege regel
Wanneer je een lege regel tussen de orderregels wilt laat dan het veld aantal en omschrijving leeg en maak een nieuwe regel aan door op het grote plus teken te klikken.

Btw instellingen
Rechtsboven staat de optie Btw-instellingen. Hier kun je kiezen voor inclusief btw, exclusief btw of Btw verlegd.

Korting
Door te klikken op +korting toevoegen is het mogelijk om een kortingspercentage over de hele factuurbedrag te geven. Een korting kan niet per regel worden gegeven.

UBL bestand
Wanneer je een factuur per mail verstuurd wordt er automatisch een UBL bestand meegestuurd. Wil je dit niet dan kun je dit op de klantkaart bij het tabblad emailadressen dit vinkje uitzetten.
Wij versturen het type Simplerinvoicing UBL 1.1 (UBL 2.1).