Een factuur maken in SnelStart Web

Vanaf het pakket inStap kun je in SnelStart Web een factuur maken en versturen. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

In SnelStart Web kun je vanaf het pakket inStap een factuur maken. Vanuit SnelStart kan dit ook vanaf het pakket inStap. Lees hier hoe je een factuur in SnelStart 12 kunt maken. 

1. Een factuur maken

  1. Ga links in het overzicht naar Facturen en klik bovenin op + Nieuwe factuur. In 4 stappen maak je een factuur en kun je deze direct mailen naar je klant. 
  2. Selecteer in stap 1 de klant of klik op + Nieuwe klant om een nieuwe klant aan te maken.
  3. In stap 2 worden de factuurdatum, order/leverdatum en betalingstermijn automatisch gevuld. Controleer deze gegevens en klik op Dit klopt zo. Eventueel kun je nog een orderreferentie toevoegen.
  4. In stap 3 vul je de orderregel(factuurregels) in. In het veld aantal vul je het aantal in, en in het veld omschrijving voeg je het artikel toe. Staat je artikel nog niet in je administratie klik dan op + Nieuw artikel om dit toe te voegen. Door op het + plus teken te klikken kun je een extra factuurregel toevoegen.
  5. Rechtsboven staat de optie Btw-instellingen. Hier kun je kiezen voor inclusief btw, exclusief btw of Btw verlegd. Door op +korting toevoegen te klikken kun je een kortingspercentage invullen. Dit geldt voor het totale factuurbedrag. Je kunt geen kortingspercentage per factuurregel invoeren. 
  6. Je kunt kiezen voor Tussentijds opslaan. De factuur wordt dan als concept in het factuuroverzicht opgeslagen en deze kun je op een later moment afronden. Of klik op Verder gaan om door te gaan naar Stap 4.
  7. In stap 4 kun je de factuur direct per mail versturen of kiezen voor alleen Opslaan. In deze stap kun je ook de tekst van het mailbericht aanpassen en of bijlages toevoegen. Door op standaard E-mail te klikken kun je de tekst van het emailbericht standaard aanpassen. Dat houdt in dat elk emailbericht er zo uit ziet. Lees hier meer informatie hierover.

Alleen tekst
Je kunt ook losse tekst in de factuur zetten op de plek waar je factuur/orderregels staan (stap 3). Laat het veld aantal en leeg en begin in het veld omschrijving met het typen van de tekst. Kies de optie gebruik als omschrijving. Deze optie komt automatisch naar voren tijdens het typen.

Lege regel
Wanneer je een lege regel tussen de orderregels wilt laat dan het veld aantal en omschrijving leeg en maak een nieuwe regel aan door op het grote plus teken te klikken.

UBL bestand
Wanneer je een factuur per mail verstuurd wordt er automatisch een UBL bestand meegestuurd. Wil je dit niet dan kun je op de klantkaart bij het tabblad emailadressen dit vinkje uitzetten.
Wij versturen het type Simplerinvoicing UBL 1.1 (UBL 2.1).

2. De opmaak van de factuur

De factuuropmaak in SnelStart Web is anders dan de factuuropmaak in SnelStart 12. Je kunt de factuuropmaak uit SnelStart 12 niet gebruiken in Web. In SnelStart Web kun je 1 factuuropmaak gebruiken.

De opmaak personaliseren
Klik links in het menu op Facturen en klik rechtsboven op Factuuropmaak. Je kunt geen extra velden toevoegen, verplaatsen of verwijderen. Wel kunnen velden waar een oog teken bij staat verborgen worden. Lees hieronder welke mogelijkheden er zijn. 

Velden verbergen
In sommige velden staat een oog. Wanneer je op dit oog klikt kun je kiezen of het veld wel of niet op de factuur moet worden getoond. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je een achtergrond wilt toevoegen. 

Een logo toevoegen
Linksboven zie je een rechthoek. Dit is de plaats waar het logo kan worden geplaatst. Door op het potloodje te klikken kan een logo worden toegevoegd. Dit moet voldoen aan de volgende eisen:

  • Bestandsformaat: *.PNG, *.JPG of *.GIF
  • Maximale bestandsgrootte: 500KB
  • Grootte beschikbare ruimte (l x h): 330 x 80 px, SnelStart verkleint grotere afbeeldingen automatisch.

Een achtergrond toevoegen
Rechtsboven zie je een potlood staan. Wanneer je hier op klikt is het mogelijk om een achtergrond toe te voegen. 

  • Bestandsformaat: PDF (automatisch goed geschaald), PNG, JPG of GIF
  • Maximale bestandsgrootte: 500KB
  • Grootte beschikbare ruimte (l x h): 1239 x 1752 px (voor minimum resolutie van 150 dpi, ratio van min of meer 70:99)

Als je verschillende achtergronden wilt gebruiken dan kun je deze achtergronden eerst in Word plaatsen op een A4 formaat en dit bestand opslaan als PDF. Op deze manier kun je gemakkelijk van achtergrond wisselen voordat je een factuur gaat maken. 


Is je afbeelding groter of (te klein) dan bovengenoemde specificaties? Verklein of vergroot deze dan eerst in een fotobewerkingsprogramma (Paint) of via deze website.

Een voettekst toevoegen
Rechts onderin de factuuropmaak staat een potlood. Wanneer je hierop klikt dan is het mogelijk om een maximaal aantal tekens toe te voegen als voettekst.

Nederlandse of Engelstalige factuur
Linksboven staat de optie taalinstellingen. Hier kun je de keuze maken voor een Nederlands of Engelstalige factuur.

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee